SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozszerzona rzeczywistość - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozszerzona rzeczywistość
Kod przedmiotu 08.9--DiksD-RRz-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Sławomir Nikiel, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Od kilku lat obserwujemy gwałtowny rozwój technologii rozszerzonej rzeczywistości XR (eXtended Reality), AR (Augmented Reality) i wirtualnej rzeczywistości VR (Virtual Reality). W tym obszarze technologii i mediów istnieje wyraźny podział na twórcę i odbiorcę mediów cyfrowych. Osoby pragnące realizować projekty z użyciem technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości powinny opanować podstawy budowy modeli interakcyjnych, muszą zrozumieć jak wykorzystać poczucie „obecności” w środowisku wirtualnym oraz poznać techniki modelowania zjawisk psychofizycznych. Studenci uzyskają umiejętność użycia różnorodnych technik modelowania przydatnych w przemyśle cyfrowym 3d.

Wymagania wstępne

podstawowe media cyfrowe

Zakres tematyczny

Wstęp, definicje i klasyfikacje środowisk wirtualnych, Percepcja 3D (multisensoryczna), Interfejsy przestrzenne: sprzętowe i programowe, urządzenia wejścia/wyjścia.

Interaktywna grafika 3D (wymagania dla pełnej imersji), Projektowanie informacji dla imersyjnych środowisk 3D, Metaverse, wirtualizacja przestrzenna informacji/ Location Based Information. Informatyka afektywna.

Metody kształcenia

ćwiczenia laboratoryjne, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia laboratoryjne- warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych (z każdego ćwiczenia laboratoryjnego). Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z analizy lub zaprojektowania środowiska VR /360 wraz z dokumentacją. Ocena końcowa jest wypadkową oceny z ćwiczeń  i oceny projektu.

Literatura podstawowa

1. Ablan D.: Digital cinematography, New  Riders Press, 2002

2. Oculus best practices guide, Oculus VR  LLC, 2015

3. Materiały konferencyjne oraz własne prowadzącego zajęcia

Literatura uzupełniająca

  1. Vince J.: Virtual Reality Systems, Addison Wesley, Cambridge, 1995
  2. Fox B.: Game Interface Design, Thomson, 2005

Uwagi

 

Studenci wykorzystują na zajęciach laboratoryjnych przykładowe materiały otrzymane od prowadzącego. Korzystają także ze źródeł internetowych.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 26-11-2020 18:59)