Poznanie najważniejszych pojęć dotyczących popkultury, związanych z nią trendów oraz kanałów informacyjnych, którymi przenika się świat literatury, filmu, komiksu, sztuki oraz muzyki.
Znajomość najważniejszych elementów wchodzących w skład szeroko rozumianych nowoczesnych mediów. Poznanie rządzących nimi mechanizmów kulturowych oraz cywilizacyjnych. Rozpoznanie wynikających z nich zagrożeń, ale także szans, jakie oferują dla współczesnego odbiorcy.
Zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy światem nowych technologii a popkulturą. Poznanie narzędzi oraz metod, którymi symbolika kultury masowej objawia się w mass mediach, zarówno w celu rozrywkowym, marketingowym lub też propagandowym.
Poznanie zjawisk pobocznych, które towarzyszą współczesnym mass mediom oraz popkulturze, np. konsumpcjonizm, kontrkultura lub cyfryzacja rzeczywistości.
Wymagania wstępne
Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę na temat technologii oraz technik przekazu powszechnie stosowanych od początku lat 90. XX wieku oraz popularnych nurtów w literaturze, filmie, komiksie oraz grach komputerowych.
Zakres tematyczny
Definicja popkultury (kultury masowej) w XXI wieku. Opis zjawiska.
Nowoczesne media we współczesnym świecie.
Techniki komunikacyjne w nowoczesnych mediach.
Nowe media, jako platforma przenoszenia treści kultury masowej.
Kształtowanie popkultury przez odbiorców. Narzędzia i zasięg oddziaływania.
Krytyka popkultury. Kontrkultura.
Monetyzacja kultury. Nowoczesne formy marketingu.
Manipulacja w sieci. Symbolika w służbie propagandy.
Digitalizacja świata. Kierunki rozwoju nowych mediów.
Przyszłość popkultury. Konsumpcjonizm zamiast pracy?
Metody kształcenia
Metody nauczania teoretycznego (elementy wykładu problemowego, objaśnienia, opisy – w przypadku wykładów) i praktycznego (dyskusja, analiza zagadnienia, prezentacja – na ćwiczeniach)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, zapoznawanie się ze wskazanymi lekturami, przygotowywanie zadanych form pisemnych, wykład zakończony egzaminem, ćwiczenia zakończone kolokwium lub pracą semestralną.
Literatura podstawowa
Tomasz Gackowski, Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, Warszawa 2014
Bogusławska Joanna, Popkultura. Pop czy kultura?, Gdynia 2011
John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010
Bartłomiej Dobroczyński, III Rzesza Popkultury i inne stany, Kraków 2014
Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012
Magdalena Szpunar, Czym są nowe media – próba konceptualizacji, Warszawa 2008
Karolina Sitkiewicz, Stan Pragnienia. Oblicza Mac(k)donaldyzacji, Warszawa 2009
Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2020
Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2011
Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007
Tomasz Maślanka, Kontrkultura. Źródła i konsekwencje radykalizmu społeczno-kulturowego w perspektywie socjologii kultury, Kraków 2017
(red.) Marek Jeziński, Barbara Brodzińska, Łukasz Wojtkowski, Nowe media. Między tradycjonalizmem a kulturą popularną, Toruń 2010
Literatura uzupełniająca
Józef Skrzypczak, Popularna encyklopedia mass mediów, Poznań 1999
Szlendak (red.), Pietrowicz (red.), Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, Wrocław 2007
Grzegorz Kasjaniuk, Zło w popkulturze, Warszawa 2020
Michael Miller, Internet rzeczy. Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat, Warszawa 2016
Brittany Kaiser, Dyktatura danych, Warszawa 2020
Jakub Nowak, Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017
Marta Wójcicka, Mem internetowy, jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin 2019
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 26-11-2020 19:02)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.