SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biologiczne uwarunkowania zachowań - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biologiczne uwarunkowania zachowań
Kod przedmiotu 08.9--DiksD-WH-WD-JON-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie Studenta z psychobiologicznym aspektem komunikacji społecznej. Student pozna neuropsychologiczne podstawy zdolności do mentalizowania i regulacji emocji (oraz zaburzenia w tym obszarze), a także jak te zdolności przekładają się na cechy ludzi jako istot społecznych, takich jak np. toleracjana wobec odmiennego punktu widzenia, skłonności fundamentalistyczne czy przemocowe, etc.  

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Podstawowa wiedza neuropsychologiczna dotycząca regulacji emocji i zdolności do mentalizowania: ośrodkowy układ nerwowy w kontekście jego roli w regulacji afektu (szczególnie brzuszny układ regulacji emocji: płaty przedczołowe i układ limbiczny, hipokamp i pamięć jawna, ciało migdałowate i pamięć niejawna, lęk i trauma; neuropsychologiczne korelaty mentalizowania, neurony lustrzane a rezonans emocjonalny i empatia; obwodowy układ nerwowy, w szczególności budowa i funkcje autonomicznego układu nerwowego i zastosowanie tej wiedzy do zrozumienia zjawiska somatyzowania i chorób psychosomatycznych; rola wewnątrzwydzielnicza mózgowia i oś HPA w reakcji na stres. Zagadnienia zostaną przedstawione na przykładach trudności w komunikacji społecznej (np. problemy z mentalizowaniem a problemy z akceptacją odmiennego punktu widzenia Innego, nietolerancja, skłonności fundamentalistyczne). Międzypokoleniowość a mentalizowanie i style więzi z punktu widzenia neuropsychologicznego, czyli dlaczego przemoc rodzi przemoc. Zaburzenia w mentalizowaniu na przykładzie mitu o Narcyzie. Psychobiologiczne skutki wykluczenia społecznego.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test pisemny składający się z pytań zamkniętych i z pytań otwartych.

Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Sapolsky R. 2010. Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu. PWN.
  2. Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Allen, Fonagy, Bateman. 2014. Wydawnictwo UZ. 
  3. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.

Literatura uzupełniająca

Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 08-07-2020 20:37)