SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologiczne uwarunkowania zachowań |
Kod przedmiotu | 08.9--DiksD-WH-WD-JON-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć jest zapoznanie Studenta z psychobiologicznym aspektem komunikacji społecznej. Student pozna neuropsychologiczne podstawy zdolności do mentalizowania i regulacji emocji (oraz zaburzenia w tym obszarze), a także jak te zdolności przekładają się na cechy ludzi jako istot społecznych, takich jak np. toleracjana wobec odmiennego punktu widzenia, skłonności fundamentalistyczne czy przemocowe, etc.
brak
Podstawowa wiedza neuropsychologiczna dotycząca regulacji emocji i zdolności do mentalizowania: ośrodkowy układ nerwowy w kontekście jego roli w regulacji afektu (szczególnie brzuszny układ regulacji emocji: płaty przedczołowe i układ limbiczny, hipokamp i pamięć jawna, ciało migdałowate i pamięć niejawna, lęk i trauma; neuropsychologiczne korelaty mentalizowania, neurony lustrzane a rezonans emocjonalny i empatia; obwodowy układ nerwowy, w szczególności budowa i funkcje autonomicznego układu nerwowego i zastosowanie tej wiedzy do zrozumienia zjawiska somatyzowania i chorób psychosomatycznych; rola wewnątrzwydzielnicza mózgowia i oś HPA w reakcji na stres. Zagadnienia zostaną przedstawione na przykładach trudności w komunikacji społecznej (np. problemy z mentalizowaniem a problemy z akceptacją odmiennego punktu widzenia Innego, nietolerancja, skłonności fundamentalistyczne). Międzypokoleniowość a mentalizowanie i style więzi z punktu widzenia neuropsychologicznego, czyli dlaczego przemoc rodzi przemoc. Zaburzenia w mentalizowaniu na przykładzie mitu o Narcyzie. Psychobiologiczne skutki wykluczenia społecznego.
Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test pisemny składający się z pytań zamkniętych i z pytań otwartych.
Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 08-07-2020 20:37)