Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z retoryką rozumianą jako sztuka skutecznego komunikowania publicznego. Szczegółowe cele skupiają się po pierwsze, wokół uświadomienia roli języka jako narzędzia o szczególnym oddziaływaniu na ludzkie emocje, myśli, oceny; po drugie, na wskazaniu, że jako element debaty publicznej, a więc również działań ideologicznych, język ma także wpływ na ludzkie zachowania i działania; po trzecie, na kształcenie umiejętności poprawnego i pięknego mówienia, spójnego komponowania wypowiedzi, z uwzględnieniem do kogo i po co się mówi.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat poprawnej polszczyzny.
Zakres tematyczny
Retoryka jako nauka. Retoryka w badaniach nad mediami.
Media jako organizator komunikacji społecznej – związki z retoryką.
Etapy przygotowywania mowy: inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio (w tym: pozawerbalne środki perswazyjne).
Propaganda, reklama, debata publiczna.
Retoryka a erystyka. Chwyty erystyczne w debacie publicznej i sposoby obrony przed nimi.
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem (w tym z teksem audiowizualnym)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, odpowiedź ustna, analiza przypadku, małe formy wypowiedzi (ustne i pisemne), wygłoszenie mowy (projekt), sprawdzian wiedzy
Literatura podstawowa
Bogołębska, B., Retoryczne zabiegi w tematycznych odmianach dziennikarstwa prasowego, „Acta UniversitatisLodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, 31(1), s. 49-58. [online] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_17641?q=bwmeta1.element.hdl_11089_2206-2016-31-1;10&qt=CHILDREN-STATELESS
Bogołębska, B., Worsowicz M., Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Łódź 2016.
Kochan M., Pojedynek na słowa – techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.
Korolko M., Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. (wybrane rozdziały)
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1993.
Literatura uzupełniająca
Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2012.
Hawrysz M., Formy komunikacji agonistycznej, [w:] taż, Polemiczna twórczość Marcina Czechowica w perspektywie genologii lingwistycznej, Zielona Góra 2012.
Lewiński P., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
Sobczak B., News telewizyjny jako akt retoryczny, „Acta UniversitatisLodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, 31(1), s. 97-112. [online] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_17635?q=bwmeta1.element.hdl_11089_2206-2016-31-1;1&qt=CHILDREN-STATELESS
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.