SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.7-WB-Biol2P-Ped-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentki i studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto)refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.

Zakres tematyczny

wykłady

Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje

Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje

Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna

Kultura szkoły

Program ukryty edukacji

Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej

Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku

Procesy zachodzące w grupie społecznej / klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego

Trudności szkolne. Terapia pedagogiczna.

Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza.

ćwiczenia

Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonej koncepcji psychologicznej człowieka

Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonego dyskursu edukacyjnego

Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole.

Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe?

Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy

Rozpoznawanie programu ukrytego edukacji/sytuacji wychowawczej

Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych

Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej

Praca z uczniami w specyficznej sytuacji uczenia się.

Alternatywy edukacyjne.

Praca wychowawcza w szkole/klasie

Praca profilaktyczna w szkole/klasie

 

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, warsztaty

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego lub ustnego (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.

Ocenę końcową stanowi średnia z ocen z ćwiczeń i egzaminu (obie muszą być pozytywne), gdzie 60% stanowi ocena z egzaminu, a 40 % ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska – Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  5. Dudzikowa M., Wawrzyniak – Beszterda R., (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Impuls, Kraków 2010.
  6. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz , Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.

  8. Sztuka nauczania, t. 1-2, red. K. Konarzewski, K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Impuls, Kraków 1996.
  10. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  11. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002
  2. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

  3. Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk
  4. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, „Impuls”, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 23-05-2020 12:33)