SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu
Kod przedmiotu 05.1-WB-Biol2P-EmG-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi emisji i higieny głosu. Zapoznanie z zasadami prawidłowego przebiegu toru oddechowego. Przygotowanie studentów do świadomego wykorzystywania aparatu głosowego w pracy profilaktyczno-terapeutycznej (m.in. opanowanie tremy, poznanie ćwiczeń relaksacyjnych, interpretacja i wygłaszanie tekstów itp.)

Wymagania wstępne

Dobra kondycja psychofizyczna. Znajomość biomedycznych podstaw rozwoju.

Zakres tematyczny

Glos podstawowym narzędziem pracy (terapeuty i podopiecznego)

Głos jako element struktury psychofizycznej człowieka

Konteksty kształcenia emisyjnego

Ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy: właściwa postawa, ćwiczenia ruchowe (rozluźniające i rozgrzewające, np. przeciąganie się, ruchy okrężne głowy, masaż głowy, szyi, szczęki, mięśnie twarzy), ćwiczenia oddechowe, faz oddechu, ćwiczenia pobudzające przeponę (bezdźwięczne, wykonywanie różnych schematów rytmicznych itp.), Ćwiczenia artykulacji i dykcji, ćwiczenia fonacyjne

Sztuka mówienia i sztuka wokalna (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacyjne.

Praca głosem i nad głosem - autoprezentacja

Głos, jego patologia i oddziaływania profilaktyczne. Współczynnik niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index)

Afirmacje dla głosu (ćwiczenia twórcze)

Gry głosowe; Gimnastyka oddechowa;

Jak poprawnie i skutecznie używać własnego głosu? - techniki głosowe

Praca z tekstem - praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. w pracy arteterapeuty (ćwiczenia na tekstach mówionych -śpiewanych).

Metody kształcenia

Asymilacja wiedzy (dyskusja), metody ekspresyjne, metody problemowe (gry dydaktyczne)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50%).

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)

narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:

·         błędy, trudności w pracy z głosem

·         pożądane efekty profilaktyki i terapii głosowej

·         metody zapobiegania schorzeniom głosowym

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);

Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub multimedialna)

Ocena uwzględnia:

·         stopień wyczerpania tematu wystąpienia/prezentacji,

·         opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,

·         dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,

·         stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Samoocena głosu – ankieta ewaluacyjna studenta dotycząca jego przygotowania do zawodu.

Literatura podstawowa

1.     Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej i higieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.

2.     Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

3.     Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.

4.     Pruszewwicz A., i in. , W sprawie kompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.

5.     Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.

6.     Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 1998.

7.     Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980.

8.     Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.

9.     Grombel B. E. i in., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.

10.   Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

11.   Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.

12.   Śliwińska-kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu: poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009

Literatura uzupełniająca

1.     Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.

2.     Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.

3.     Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

4.     Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.

5.     Skoczewska Elżbieta, Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl

6.     Szeletyńscy Z., H., Prawidłowe mówienie, Warszawa 1975.

7.     Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, , Gdańsk 1997.

8.     Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 04-06-2020 10:37)