SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka biologii 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka biologii 1
Kod przedmiotu 05.0-WB-Biol2P-DydB1-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Roland
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie dydaktyki  biologii niezbędne do realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

WYKŁAD

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Cele kształcenia i treści nauczania biologii w szkole podstawowej. Struktura wiedzy przedmiotowej. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się przedmiotu. Style poznawcze i strategie uczenia się a style nauczania. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się przedmiotu. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania biologii. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.

ĆWICZENIA

Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Metody i zasady nauczania. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod nauczania. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Formy pracy specyficzne dla przedmiotu biologia: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia. Praca domowa. 

Metody kształcenia

WYKŁAD: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,

ĆWICZENIA: prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:  Egzamin ustny odpowiedź na 3 pytania wylosowane z puli 30 pytań

Ćwiczenia: Przygotowanie konspektu zajęć. Opracowanie pisemne zagadnienia.

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., 1998. Uczymy się nauczać. WSiP Warszawa,
  2. „Biologia w szkole” – czasopismo dydaktyczne dla nauczycieli,
  3. „Edukacja biologiczna i środowiskowa” – czasopismo dydaktyczne dla nauczycieli
  4. Fleszer E. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Przewodnik dydaktyczny. Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego
  5. Karpowicz W., 1995. Metodyka nauczania biologii. PWN Warszawa,
  6. Niemierko B.,1999. Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. WSiP Warszawa,
  7. Perrot E., 1995. Efektywne nauczanie. WSiP Warszawa,
  8. Podstawa programowa kształcenia ogólnego,
  9. Programy nauczania biologii,
  10. Stawiński W., 2006 (red). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska.  PWN Warszawa,
  11. Taraszkiewicz M., 1999. Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Wyd. CODN Warszawa,
  12. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Roland (ostatnia modyfikacja: 20-05-2020 21:04)