SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczna nauka języka niemieckiego II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczna nauka języka niemieckiego II
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGD-PN2- 16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Piotr Bartelik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Konwersacje - Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Ćwiczenia z tekstem - Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Egzamin - Egzamin 0 0 0 0 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem podstawowym modułu „Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego” jest utrwalenie, poprawienie, jak i pogłębianie umiejętności językowych w zakresie mówienia, pisania, prawidłowego zrozumienia oraz analizy tekstów pisanych oraz słuchanych na poziomie C1 plus według ESOKJ. Moduł PNJN składa się z dwóch bloków/konwersatoriów:

1)     konwersacji, 

2)     ćwiczeń z tekstem.

Cel przedmiotu: konwersacje

Celem zajęć jest wyćwiczenie i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w różnych sytuacjach życiowych, jak i w dyskursach popularnonaukowych odpowiadającej poziomowi C2. Student powinien swobodnie używać  języka niemieckiego w dyskusjach, rozmowach, dłuższych wywodach o charakterze monologu czy też argumentacji na wybrany przez siebie bądź narzucony przez prowadzącego rozmowę.

Cel przedmiotu: ćwiczenia z tekstem

Celem zajęć jest wyćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy z tekstem źródłowym. Doskonalone mają być umiejętności w zakresie prawidłowego rozumienia tekstu wyjściowego – zarówno pisanego, jak i mówionego oraz analizowanie ich odpowiadające wymaganiom stawianym na poziomie C1 ESOKJ. Dzięki skupieniu się na dokładnym zbadaniu materiału tekstowego usprawnione zostają zdolności w pisemnym wypowiadaniu i komunikowaniu się, w konstruowaniu wywodów przyczynowo-skutkowych oraz argumentowaniu „za-przeciw” na podstawie przeczytanego/usłyszanego/zrozumianego tekstu.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 według ESOKJ.

Zakres tematyczny

Konwersacje: Różnorodny zakres tematyczny związany z szeroko pojętą problematyką dotyczącą np. języka i komunikacji, przeszłości i teraźniejszości, wychowania i wykształcenia, postępu, badań naukowych i techniki, kultury i sztuki oraz życia politycznego.  

Ćwiczenia z tekstem: kultura życia codziennego; kultura (literatura, film); tematyka polityczna; tematyka społeczna

Metody kształcenia

Konwersacje: metoda sytuacyjna, metody ekspresyjne, metoda interaktywna, metoda problemowa, praca w grupach, dyskusja, nauka argumentacji, scenki dydaktyczno-refleksyjne, tzw. Rollenspiele, burza mózgów

Ćw. z tekstem: praca z tekstem, praca na podstawie tekstu źródłowego, praca na podstawie tekstu słuchanego, praca w grupach, opis wyjaśniający, opis podsumowujący

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium, zaliczenie zaliczenie wypowiedzi pisemnej, wypracowanie, zaliczenie prac domowych, zaliczenie wystąpień ustnych, ocena udziału w panelach dyskusyjnych (debatach)

Literatura podstawowa

  1. Rostek, Ewa Maria: Argumentieren ohne Probleme: pro-und-contra-Themen. Poznań 2007.
  2. Koukidis, S.\Kassner, J.\Nafken, A.\Tews, S.: Endstation C2. Kurs- und Arbeitsbuch. Ateny 2013.
  3. Buscha, A.\Raven, S.\Toscher, M.: Erkundungen. Integriertes Kurs- und Arbeitsbuch. Sprachniveau C2. Lipsk 2014. 
  4. Rogalska, Małgorzata: Deutsch. Ćwiczenia tematyczne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... Poznań 2004.
  5. Zimniak, Paweł: Deutsch. Kognitiv-emotiv-kommunikativ. Dresden 2015.
  6. Gaca, Alicja: Deutsch: Konversationsübungen für polnische Studenten. Warszawa 1979.
  7. Harth, Karl-Ludwig: Deutsch. Sprechen, Lesen, Vortragen, Reden. Weimar 1973.
  8. Schatz, Heide: Fertigkeit Sprechen. München 2006.
  9. Adamzik, Kirsten/Krause, Wolf-Dieter (red.): Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Tübingen 2005.
  10. Zuchewicz, Tadeusz/Adaszyński Zbigniew: Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten B2. Zielona Góra 2009.
  11. Zuchewicz, Tadeusz: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M. 2003.
  12. Griesbach, Heinz: Ernste und heitere Erzählungen 1. Texte mit Übungen. Dillingen 1983.

Literatura uzupełniająca

  1. Rostek, Ewa Maria: Deutsch. Repetytorium tematyczno-leksykalne (1-3). Poznań 1999.
  2. Artykuły oraz nagrania tekstów z prasy młodzieżowej, portali młodzieżowych oraz publicystycznych („Der Spiegel”, mitmischen.de, „Stern”).
  3. Nagrania dla uczących się np. z www.dw.de. (indywidualnie według potrzeb)
  4. Rostek, Ewa Maria: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 1). Poznań 1995.
  5. Rostek, Ewa Maria: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 2). Poznań 1995.
  6. Rostek, Ewa Maria: Deutsch. Repetytorium tematyczno-leksykalne (1-3). Poznań 1999.
  7. Van Eunen, Kees/Moreau, Jacques/de Nys, Filip/Wildenbeest, May: Lesebogen. Fiktionale Texte mit Aufgaben... Langenscheidt 1990.
  8. Heinemann, Margot/Heinemann Wolfgang: Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen 2002.
  9. Scherner, Maximilian: Sprache als Text. Ansätze zu einer sprachwissenschaftlich begründeten Theorie des Textverstehens. Tübingen 1984.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Bartelik (ostatnia modyfikacja: 01-06-2020 09:56)