SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Słowotwórstwo języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Słowotwórstwo języka niemieckiego
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGD-SJN
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Monika Schönherr
  • dr Piotr Krycki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze słowotwórczym podsystemem współczesnego języka niemieckiego, w szczególności z przedmiotem słowotwórstwa, pojęciem i typami morfemów, procesami słowotwórczymi oraz analizą konstrukcji słowotwórczych na płaszyźnie morfemów i pod względem funkcji w tekście. 

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie przynajmniej C1.

Zakres tematyczny

  1. Terminologia
  2. Funkcje poszczególnych elementów opisu słowotwórczego
  3. Motywacja, leksykalizacja, idiomatyzacja
  4. Procesy i produkty słowotwórcze (złożenia, derywacje, konwersje, kontaminacje itp.)
  5. Rodzaje i produktywność afiksów słowotwórczych
  6. Znaczenie kategorialne
  7. Analiza morfologiczna/słowotwórcza wyrazów w oparciu o teksty o różnej proweniencji gatunkowej

Metody kształcenia

metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej), metoda obserwacji, metoda prezentacji zagadnień tematycznych z ich omawianiem, klasyczna metoda problemowa, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, dyskusja, ćwiczenia kreatywne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, testów.

Literatura podstawowa

  • Altmann, H. und S. Kemmerling (2000): Wortbildung fürs Examen. Wiesbaden
  • Donalies, E. (2005): Die Wortbildung des Deutschen. Ein Überblick. Tübingen
  • Eichinger, Ludwig M. (2000): Deutsche Wortbildung. Eine Einführung. Tübingen
  • Erben, J. (2006): Einführung in die deutsche Wortbildungslehre. Berlin
  • Fleischer, W. (2007): Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen
  • Wellmann, H. (1975): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache II: Das Substantiv. Düsseldorf

Literatura uzupełniająca

  • Henzen, W. (1965): Deutsche Wortbildung. Tübingen
  • Kühnhold, I., O. Putzer und O. Wellmann (1978): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache III: Das Adjektiv. Düsseldorf
  • Kühnhold, I. und H. Wellmann (1973): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache I: Das Verb. Düsseldorf
  • Naumann, B. (1986): Einführung in die Wortbildung des Deutschen. Tübingen
  • Olsen, S. (1986): Wortbildung im Deutschen. Stuttgart
  • Ortner, L., E. Müller-Bollhagen u.a. (1991): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache IV: Substantivkomposita. Düsseldorf
  • Pümpel-Mader, E. u.a. (1992): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache V: Adjektivkomposit

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Schönherr (ostatnia modyfikacja: 12-06-2020 17:55)