SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane aspekty pragmatyki lingwistycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane aspekty pragmatyki lingwistycznej
Kod przedmiotu 09.3-WH-FGD-WPL
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Elizaveta Kotorova
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie studentom teorii komunikacji jako nauki o warunkach, strukturze i przebiegu międzyludzkiego porozumiewania się, określenie stosunku między teorią komunikacji a pragmatyką, opisanie celów, zadań i głównych obszarów pragmatyki lingwistycznej.

Wymagania wstępne

Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa

Zakres tematyczny

  • Podstawy teorii komunikacji a model opisowy komunikacji;
  • Pragmatyka jako nauka o językowym działaniu
  • Teoria aktów mowy w kontekście pragmatyki językowej
  • Wypowiedzi performatywne i konstatywne; warunki sukcesu performatywnych wypowiedzi
  • Jawne i niejawne wypowiedzi performatywne
  • Struktura aktu mowy według J. Austina
  • Struktura aktu mowy według J. Searlea
  • Klasyfikacja aktów mowy J. Austina. Krytyka tejże klasyfikacji przez Searlea
  • Taksonomia illokucyjnych aktów J. Searlea
  • Klasyfikacja aktów mowy u D. Wunderlicha i J. Habermasa
  • Niejawne akty mowy
  • Reguły konwersacyjne. Teoria implikatur. Implikatury konwencjonalne (presupozycja) i niekonwencjonalne (konwersacyjne i niekonwersacyjne).
  • Pojęcie dyskursu. Tekst a dyskurs
  • Podstawowe jednostki, procedury i metody analizy dyskursu
  • Grzeczność. Koncepcja zachowania twarzy Browna / Levinson

Metody kształcenia

Praca z tekstem źródłowym, praca z książką, opis wyjaśniający (prezentacja w Power Poincie), prelekcja, dyskusja, ćwiczenia kreatywne, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, klasyczna metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów kształcenia jest dokonywana na podstawie kontroli wyników nauczania w trakcie semestru. Techniki testowania dotyczą pytań kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści, opracowania i wygłoszenia samodzielnych prelekcji.

Literatura podstawowa

  1. Ehrhard, Claus / Heringer, Hans Jürgen. Pragmatik. Paderborn: Wilhelm Fink, 2011.
  2. Ernst, Peter. Pragmalinguistik : Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Berlin; New York : Walter de Gruyter, 2002.
  3. Finkbeiner, Rita. Einführung in die Pragmatik. Darmstadt: WBG, 2015.
  4. Hindeland Götz. Einführung in die Sprechakttheorie. Tübingen: Niemeyer, 2004.
  5. Meibauer, Jörg. Pragmatik: Eine Einführung. Tübingen: Stauffenburg, 2006.
  6. Wagner, Klaus. Pragmatik der deutschen Sprache. Fr. am Main : Peter Lang, 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Austin, J.L. Zur Theorie der Sprechakte, Stuttgart: Reclam 1996.
  2. Habermas J. Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen Kompetenz. In: J. Habermas, N. Luhmann (Hrsg.). Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie. Frankfurt, 1970, S. 101- 141.
  3. Harras, Gisela. Handlungssprache und Sprechhandlung: eine Einführung in die theoretischen Grundlagen. Berlin; New York: Walter de Gruyter, 2004.
  4. Levinson, S. C. Pragmatik. Tübingen: Niemeyer, 1983/2000.
  5. Liedtke, Frank. Moderne Pragmatik. Grundbegriffe und Methoden. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2016
  6. Schlieben-Lange, Brigitte. Linguistische Pragmatik. Stuttgart: Kohlhammer, 1979.
  7. Searle J. R. Ausdruck und Bedeutung. Stuttgart: Reclam 1982.
  8. Searle J. R. Sprechakte. Stuttgart: Reclam 1983.
  9. Wunderlich, Dieter. Studien zur Sprechakttheorie. Fr. am Main: Suhrkamp, 1973.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Elizaveta Kotorova (ostatnia modyfikacja: 01-06-2020 17:33)