SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ład i kultura medialna w krajach niemieckojęzycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ład i kultura medialna w krajach niemieckojęzycznych
Kod przedmiotu 09.2-WH-FGD-LK
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Andriej Kotin
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rozmaitymi formami kultury funkcjonującymi w niemieckojęzycznym obszarze informacyjnym i środowiskach medialnych. Przedmiot przybliża studentom medialne formy upowszechniania kultury, prezentuje techniki działań animacyjnych. Istotne jest również przybliżenie studentom aktualnej niemieckojęzycznej kultury medialnej poprzez edukację medialną, medialne projekty kulturalne oraz urzeczywistnianie kulturotwórczej roli mediów.

Wymagania wstępne

Znajomość  języka  niemieckiego na  poziomie zaawansowanym (C1+), tworzenie ustnych i pisemnych wypowiedzi w języku docelowym, produktywna (tj. aktywna) znajomość struktur gramatycznych i leksykalnych, umiejętność pracy w grupie, podstawowa wiedza o kulturze krajów niemieckojęzycznych.

Zakres tematyczny

Stan współczesnej niemieckojęzycznej kultury kształtowanej przez media. Narodziny i rozwój kultury masowej. Lokalne środowisko kulturalne i medialne. Relacje pomiędzy kulturą lokalną a kulturą globalną. Kultura masowa jako przestrzeń sporów o wartości. Kulturotwórcza rola mediów. Media w dialogu kulturowym. Tożsamość kulturowa. Medialne formy upowszechniania kultury. System finansowania kultury (finansowanie kultury ze środków publicznych i prywatnych). Fundacje i ich rola w sferze kultury. Europejskie programy kulturalne.

Metody kształcenia

Prezentacja, projekt, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja (panelowa, okrągłego stołu, wielokrotna).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę składają się wyniki osiągnięte na sprawdzianach i kolokwiach (60%) oraz aktywny udział w zajęciach i prace domowe (40%).

Literatura podstawowa

  1. Christa Karpenstein-Eßbach: Einführung in die Kulturwissenschaft der Medien. München 2004.
  2. Stefan Aufenanger, Ulrike Six (red.): Handbuch Medien. Bonn 2001.
  3. Ulrich Schmitz: Sprache in modernen Medien. Berlin 2004.
  4. Joachim Felix-Leonhard (red.): Medienwissenschaft. Berlin, New York 2009.
  5. Niemieckojęzyczne czasopisma i gazety: Der Spiegel, Focus, Neon, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine, Süddeutsche Zeitung i in.

Literatura uzupełniająca

  1. Sandra Poppe, Sascha Seiler (red.): Literarische Medienreflexionen. Berlin 2008.
  2. James Monaco: Film verstehen. Reinbek bei Hamburg 2009.
  3. Martin Linz: High Noon: Literaturwissenschaft als Medienwissenschaft. Tübingen 1983.
  4. Henry Jenkins:  Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007.

Uwagi

Brak uwag.


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 25-05-2020 20:22)