SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia literatury niemieckiej:średniowiecze-barok - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia literatury niemieckiej:średniowiecze-barok
Kod przedmiotu 09.2--FGD-HSB-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Historia literatury niemieckiej:średniowiecze-barok - Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Historia literatury niemieckiej:średniowiecze-barok - Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uzupełnienie wiedzy studentów z zakresu literatury i kultury niemieckiej o okresy/epoki wczesne, których omówienie ze względu na stopień trudności zostało przeniesione na studia II stopnia. Materiał ten ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia przebiegu procesów kulturowych, których efektem jest współczesność. Poznając znaczące dzieła literatury pięknej oraz elementy kultury, religii, myśli filozoficznej, mistycznej itd. wieków średnich i wczesnej nowożytności (renesans – reformacja – barok) krajów niemieckiego obszaru językowego, studiujący mają okazję nie tylko do odrzucenia krzywdzących stereotypów na temat tamtych czasów, ale przede wszystkim znaczącego pogłębienia wiedzy, kompetencji językowych i kulturowych, a w końcu poznania źródeł ich własnej kultury. Refleksja nad trwałym dorobkiem odległych epok ma przy tym stanowić okazję do zrozumienia jedności cywilizacyjnej i kulturowej krajów Europy.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Lektura i omówienie wybitnych osiągnięć kultury pisanej krajów niemieckiego obszaru językowego bazuje na przedstawieniu szerokiego tła kulturowego (historia, filozofia, sztuki piękne, archtitektura, muzyka, religia, dzień codzienny). Recepcja wybranych dzieł umożliwia zrozumienie poprzez konkretyzację zjawisk. Procesom dydaktycznym towarzyszą: analiza zjawisk i tendencji, elementy teorii gatunków oraz omówienie najbardziej wpływowych postaci i ich osiągnięć.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda problemowa, prezentacja multimedialna, projekcja multimedialna, prezentacja wyników, krótki wspomagający wykład problemowy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kreatywna praca na ćwiczeniach (aktywność w dyskusji, zaangażowanie w pracy grupowej, terminowe przygotowanie zadanych problemów i tekstów na zajęcia itp.)

Literatura podstawowa

  • Lista lektur
  • Beutin, Wolfgang/Ehlert, Klaus/Emmerich, Wolfgang: Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart, 6. Aufl., Stuttgart 2001. (wybrane fragmenty)
  • Bumke, Joachim: Höfische Kultur – Literatur und Gesellschaft im hohen Mittelalter, 10. Aufl., München 2002. (wybrane fragmenty)
  • Deutsche Dichter: Leben und Werk deutschsprachiger Autoren, Bd.2: Reformation, Renaissance und Barock, Stuttgart 1988. (wybrane fragmenty)
  • Die Literatur des 17. Jahrhunderts, hrsg. von Albert Meier, München 1999. (wybrane fragmenty)
  • Geschichte der deutschen Literatur im Mittelalter, Bd. 1: Kartschoke, Dieter: Geschichte der deutschen Literatur im frühen Mittelalter, 3. Aufl., München 2000; Bumke, Joachim: Geschichte der deutschen Literatur im hohen Mittelalter, 4. Aufl., München 2000; Bd. 3: Cramer, Thomas: Geschichte der deutschen Literatur im späten Mittelalter, 3. Aufl., München 2000. (wybrane fragmenty)
  • Sieburg, Heinz: Literatur des Mittelalters, 2. aktualisierte Aufl, Berlin 2012. (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

  • Aertsen,Jan A./Pickavé,Martin (Hg.): "Herbst des Mittelalters"? Fragen zur Bewertung des 14. und 15. Jahrhunderts, Berlin-New York 2004.
  • Bahr, Erhard (Hrsg.): Geschichte der deutschen Literatur, (Bd. 1–3), Tübingen 1987.
  • Belzer, Bernd (Hrsg.): Deutsche Literatur in Schlaglichtern, Mannheim, Wien, Zürich 1990.
  • Deutsche Dichter: Leben und Werk deutschsprachiger Autoren, Bd.2: Reformation, Renaissance und Barock, Stuttgart 1988.
  • Deutsche Dichtung des Mittelalters (3 Bde.), hrsg. von Michael Curschmann und Ingeborg Glier, Frankfurt am Main 1987, Bd. 1: Von den Anfängen bis zum hohen Mittelalter; Bd. 2: Hochmittelalter; Bd. 3: Spätmittelalter.
  • Deutsches Lesebuch. Das Zeitalter des Barock, hrsg. von Walther Killy, Frankfurt am Main 1970.
  • Ehrismann, Otfrid/ Kaminsky, Hans Heinrich: Literatur und Geschichte im Mittelalter. Versuch, in deutschsprachige Texte der Stauferzeit einzuführen, Kronberg 1976
  • Gedichte und Interpretationen. Bd. 1: Renaissance und Barock, hrsg., (Einl.) von Volker Meid, Stuttgart 1982.
  • Deutsches Lesebuch. Das Zeitalter des Barock, hrsg. von Walther Killy, Frankfurt am Main 1970. (wybrane fragmenty)
  • Lexikon der Renaissance, hrsg. von Günter Gurst, Siegfried Hoyer, Ernst Ullmann und Christa Zimmermann. Leipzig 1989.
  • Meid, Volker: Barocklyrik, Stuttgart 1986.
  • Schaefer, Ursula (Hg.): Artes im Mittelalter, Berlin 1999.
  • Szyrocki, Marian: Die deutsche Literatur des Barock. Eine Einführung, Stuttgart 1979.
  • Wollgast, Siegfried: Philosophie in Deutschland zwischen Reformation und Aufklärung 1550-1650, Berlin 1988.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-05-2020 19:55)