SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczna nauka języka niemieckiego I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczna nauka języka niemieckiego I
Kod przedmiotu 09.1-wh-FGP-PNJN-1-n-20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 11
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Gerda Nogal
  • dr Monika Schönherr
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Ćwiczenia fonetyczne - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Ćwiczenie leksykalne - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Interakcje językowe ustne - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Gramatyka praktyczna - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Słuchanie i czytanie - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

CELE NADRZĘDNE PRZEDMIOTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MODUŁU:

- kształcenie i doskonalenie czterech głównych sprawności językowych: receptywnych (sprawności słuchania i czytania) oraz produktywnych (mówienia i pisania), 
- sukcesywne podnoszenie kompetencji językowej poprzez doskonalenie aktywnej znajomości gramatyki,
- poszerzanie zasobu słownictwa, rozwijanie poprawności i płynności wypowiedzi,
- nabywanie kompetencji interakcji językowych oraz świadomości kulturowej obszaru niemieckojęzycznego.

Oczekiwany poziom opanowania języka po ukończeniu kursu: A2.

W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:

  1. Ćwiczenia fonetyczne
  2. Ćwiczenia leksykalne
  3. Interakcje językowe ustne
  4. Gramatyka praktyczna
  5. Słuchanie i czytanie

 

CELE POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW

1. ĆWICZENIA FONETYCZNE

Celem zajęć jest (obok przyswojenia wiedzy teoretycznej z zakresu budowy aparatu mowy, klasyfikacji głosek niemieckich oraz rozpoznawania i nazywania ich cech artykulacyjnych, stosowania transkrypcji fonetycznej) rozwijanie i doskonalenie wymowy w języku niemieckim ze szczególnym uwzględnieniem artykulacji pojedynczych głosek, intonacji, akcentu wyrazowego i zdaniowego.

2. ĆWICZENIA LEKSYKALNE

Mają na celu systematyczne poszerzanie i utrwalanie znajomości słownictwa języka niemieckiego z różnych obszarów komunikacji, rozwijanie receptywnej i produktywnej znajomosci struktur leksykalnych, a także opanowanie technik efektywnego przyswajania słownictwa. 

3. INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do spontanicznych i gramatycznie poprawnych interakcji językowych min. poprzez doskonalenie swobodnego i sprawnego sposobu wypowiadania się w rozmaitych kontekstach komunikacyjnych, szybkiego reagowania na komunikaty, pogłębienia słownictwa, w tym min. kolokacji językowych, stałych związków wyrazowych oraz stosowanie poprawnych struktur gramatycznych. Zajęcia kładą nacisk także na rozwój kompetencji w zakresie komunikacji parawerbalnej oraz niewerbalnej.

4. GRAMATYKA PRAKTYCZNA

Zajęcia zmierzają do opanowania struktur i reguł gramatycznych języka docelowego, ich automatyzacji oraz przejscia do aktywnego, świadomego i poprawnego zastosowania w tworzonych wypowiedziach ustnych i pisemnych.

5. SŁUCHANIE I CZYTANIE

Zadaniem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji receptywnych ze szczególnym uwzględnieniem rożnych technik słuchania i czytania (globalne, selektywne etc.).

 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA FONETYCZNE

Elementarne wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania narządów mowy, transkrypcja IPA, samogłoska a spółgłoska, samogłoski niemieckie: cechy i dystrybucja, określanie spółgłosek wg czterech kryteriów: miejsce artykulacji, sposób artykulacji, dźwięczność, siła artykulacji, akcent wyrazowy i zdaniowy.

ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

Treści ogniskujące się na aktualnych zagadnieniach i obszarach życia codziennego oraz aspektach i rytuałach komunikacji międzyludzkiej, elementy wiedzy krajo- i kulturoznawczej docelowego obszaru językowego  ('Alltagslandeskunde und Kulturkunde').

GRAMATYKA PRAKTYCZNA

  • Użycie rodzajnika
  • Rzeczownik – rodzaje deklinacji, tworzenie liczby mnogiej i rodzaj gramatyczny, nazwy krajów i ich mieszkańców – odmiana, dopełniacz nazw własnych i rzeczowniki złożone, homonimy, rekcja rzeczownika
  • Czasownik – odmiana nieregularna w czasie teraźniejszym i czasach przeszłych, strona bierna, tryb warunkowy i jego użycie w zdaniach, czasowniki złożone (rozdzielnie i nierozdzielnie), rekcja czasownika
  • Czasowniki modalne - ich znaczenie główne i poboczne, czasowniki modalnopodobne
  • Bezokolicznik z partykułą zu i bez partykuły zu
  • Negacja
  • Przymiotnik – użycie przymiotnikowe i przysłówkowe, rodzaje deklinacji, stopniowanie, rekcja przymiotnika
  • Przyimek i jego użycie

SŁUCHANIE I CZYTANIE

Słuchanie i czytanie ze zrozumieniem obejmujące strategie rozumienienia ogólnego sensu tekstu (słuchanie globalne) oraz  informacji szczegółowych (słuchanie wybiórcze/selektywne), praca z tekstem na wszystkich możliwych poziomach (strukturalnym, gramatycznym, leksykalnym, semantycznym), teksty o różnej proweniencji i tematyce (min. rodzina, kultura, zdrowie, hobby, media, transport, szkolnictwo, historia, przestępczość, polityka etc.). 

 

 

Metody kształcenia

  • Zastosowanie metod 1) podających – objaśnienie lub wyjaśnienie, 2) praktycznych – ćwiczenia przedmiotowe (utrwalające, automatyzujące, produkcyjne), 3) problemowo-aktywizujących (dyskusja dydaktyczna, wplatanie aspektów wiedzy teoretycznej w komunikatywne, praktyczne ramy i konteksty zastosowania),
  • progresja materiału nauczania systematyczna i/lub sytuacyjna,
  • kształcenie ukierunkowane na wypracowanie strategii i autonomizację procesu nauki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie do zajęć, rzetelne i systematyczne wywiązywanie się z nałożonych zadań domowych, aktywność na zajeciach oraz frekwencja. Ocenie podlega poziom opanowania poszczególnych partii materiału w formie ustnych wypowiedzi podczas seminarium oraz pisemnych sprawdzianów wiedzy. 

Literatura podstawowa

ĆWICZENIA FONETYCZNE

  • Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin: Phonetik Simsalabim. Ein Übungskurs für Deutschlernende. Berlin u.a. 1998.
  • Rausch R. I., Deutsche Phonetik für Ausländer, Berlin-New York 1991.
  • DUDEN, Das Aussprachewörterbuch, Mannheim 1990.

ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

  • Brill, Lilli Marlen/ Techmer Marion: Großes Übungsbuch. Wortschatz. A2-C1.Ismaning: Hueber 2011.
  • Ferenbach, M./Schüßler, I., Wörter zur Wahl. Übungen zur Erweiterung des Wortschatzes. Stuttgart 2002.

GRAMATYKA PRAKTYCZNA

  • Dreyer, H./Schmidt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Max Hueber Verlag 2001.

CZYTANIE I SŁUCHANIE

  • Buscha, A./Linthout, G.: Das Oberstufendeutsch - Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lehrer. Leipzig: Schubert Verlag. 2005
  • Buscha, A./Raven S./Szita, S.: Erkundungen. Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag. 2016.
  • www.hoertexte-deutsch.at
  • www.deutsch-perfekt.com/deutsch-hoeren 

 

Literatura uzupełniająca

ĆWICZENIA FONETYCZNE

  • Morciniec, N./Prędota, S. Podręcznik wymowy niemieckiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

  • Apelt, M. L., Wortschatz und mehr: Übungen für die Mittel- und Oberstufe. Ismaning 1995.
  • Buscha, A./Friedrich, K., Deutsches Übungsbuch: Übungen zum Wortschatz der deutschen Sprache. Leipzig 1996.
  • Földeak, H.: Sag’s besser! Teil 1, Ismaning 2001.
  • Földeak, H.: Sag’s besser! Teil 2, Ismaning 2001.
  • Pasewalck, S./ Neidlinger, D., AusBlick 2, 3. Ismaning 2012.
  • Ullmann, K./Loria, C.A., Das A und O. Deutsche Redewendungen. München 2008.

GRAMATYKA PRAKTYCZNA

  • Eppert, Franz: Grammatik lernen und verstehen. München 1988. 
  • Christian Fandrych, Christian /Tallowitz, Ulrike: Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Klett Verlag 2005.
  • Hall, Karin; Scheiner, Barbara: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Max Hueber Verlag 1995. 
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim: Übungsgrammatik Deutsch. Berlin 2002. 
  • Rug, Wolfgang/ Tomaszewski, Andreas: Grammatik mit Sinn und Verstand. Klett Verlag 2015.

SŁUCHANIE I CZYTANIE

  • https://www.klett-lerntraining.de/main/book-04_01-downloads

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 12-06-2020 15:25)