SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka niemieckiego I |
Kod przedmiotu | 09.1-wh-FGP-PNJN-1-n-20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 11 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Ćwiczenia fonetyczne - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Ćwiczenie leksykalne - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Interakcje językowe ustne - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Gramatyka praktyczna - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Słuchanie i czytanie - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
CELE NADRZĘDNE PRZEDMIOTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MODUŁU:
- kształcenie i doskonalenie czterech głównych sprawności językowych: receptywnych (sprawności słuchania i czytania) oraz produktywnych (mówienia i pisania),
- sukcesywne podnoszenie kompetencji językowej poprzez doskonalenie aktywnej znajomości gramatyki,
- poszerzanie zasobu słownictwa, rozwijanie poprawności i płynności wypowiedzi,
- nabywanie kompetencji interakcji językowych oraz świadomości kulturowej obszaru niemieckojęzycznego.
Oczekiwany poziom opanowania języka po ukończeniu kursu: A2.
W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:
CELE POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
1. ĆWICZENIA FONETYCZNE
Celem zajęć jest (obok przyswojenia wiedzy teoretycznej z zakresu budowy aparatu mowy, klasyfikacji głosek niemieckich oraz rozpoznawania i nazywania ich cech artykulacyjnych, stosowania transkrypcji fonetycznej) rozwijanie i doskonalenie wymowy w języku niemieckim ze szczególnym uwzględnieniem artykulacji pojedynczych głosek, intonacji, akcentu wyrazowego i zdaniowego.
2. ĆWICZENIA LEKSYKALNE
Mają na celu systematyczne poszerzanie i utrwalanie znajomości słownictwa języka niemieckiego z różnych obszarów komunikacji, rozwijanie receptywnej i produktywnej znajomosci struktur leksykalnych, a także opanowanie technik efektywnego przyswajania słownictwa.
3. INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do spontanicznych i gramatycznie poprawnych interakcji językowych min. poprzez doskonalenie swobodnego i sprawnego sposobu wypowiadania się w rozmaitych kontekstach komunikacyjnych, szybkiego reagowania na komunikaty, pogłębienia słownictwa, w tym min. kolokacji językowych, stałych związków wyrazowych oraz stosowanie poprawnych struktur gramatycznych. Zajęcia kładą nacisk także na rozwój kompetencji w zakresie komunikacji parawerbalnej oraz niewerbalnej.
4. GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Zajęcia zmierzają do opanowania struktur i reguł gramatycznych języka docelowego, ich automatyzacji oraz przejscia do aktywnego, świadomego i poprawnego zastosowania w tworzonych wypowiedziach ustnych i pisemnych.
5. SŁUCHANIE I CZYTANIE
Zadaniem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji receptywnych ze szczególnym uwzględnieniem rożnych technik słuchania i czytania (globalne, selektywne etc.).
brak
ĆWICZENIA FONETYCZNE
Elementarne wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania narządów mowy, transkrypcja IPA, samogłoska a spółgłoska, samogłoski niemieckie: cechy i dystrybucja, określanie spółgłosek wg czterech kryteriów: miejsce artykulacji, sposób artykulacji, dźwięczność, siła artykulacji, akcent wyrazowy i zdaniowy.
ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE
Treści ogniskujące się na aktualnych zagadnieniach i obszarach życia codziennego oraz aspektach i rytuałach komunikacji międzyludzkiej, elementy wiedzy krajo- i kulturoznawczej docelowego obszaru językowego ('Alltagslandeskunde und Kulturkunde').
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
SŁUCHANIE I CZYTANIE
Słuchanie i czytanie ze zrozumieniem obejmujące strategie rozumienienia ogólnego sensu tekstu (słuchanie globalne) oraz informacji szczegółowych (słuchanie wybiórcze/selektywne), praca z tekstem na wszystkich możliwych poziomach (strukturalnym, gramatycznym, leksykalnym, semantycznym), teksty o różnej proweniencji i tematyce (min. rodzina, kultura, zdrowie, hobby, media, transport, szkolnictwo, historia, przestępczość, polityka etc.).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie do zajęć, rzetelne i systematyczne wywiązywanie się z nałożonych zadań domowych, aktywność na zajeciach oraz frekwencja. Ocenie podlega poziom opanowania poszczególnych partii materiału w formie ustnych wypowiedzi podczas seminarium oraz pisemnych sprawdzianów wiedzy.
ĆWICZENIA FONETYCZNE
ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
CZYTANIE I SŁUCHANIE
ĆWICZENIA FONETYCZNE
ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
SŁUCHANIE I CZYTANIE
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 12-06-2020 15:25)