SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka niemieckiego III |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-PN3-n1- 20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 10 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III- Gramatyka praktyczna - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III - Ćwiczenia konwersacyjne - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III- Ćwiczenia z tekstem - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III - Pisanie - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem modułu jest doskonalenie znajomości języka niemieckiego w zakresie wszystkich sprawności językowych, tj. pisania, czytania, mówienia oraz słuchania prowadzące do osiągnięcia przez studenta poziomu językowego B2.1.
Istotną rolę odgrywa tu kształtowanie w studentach umiejętności krytycznej analizy omawianych tekstów przy wykorzystaniu różnych form ćwiczeń sprawdzających globalne i selektywne ich rozumienie oraz rozwijanie umiejętności zdobywania, interpretacji oraz samodzielnego wykorzystania i przetwarzania informacji z różnych źródeł.
Kolejnym celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi ustnych i pisemnych połączonych z przedstawieniem argumentów przy zachowaniu przejrzystej struktury wypowiedzi, aktywnego udziału w dyskusji, interakcji (tzw. reagowania językowego), parafrazowania, wyrażania własnych poglądów oraz ich obrony w dyskusji w ramach zagadnień realizowanych na danym roku studiów. W pracy nad usprawnianiem umiejętności zarówno ustnego jak i pisemnego wypowiadania się kluczową rolę odgrywa opanowanie przez studentów niezbędnego słownictwa oraz frazeologizmów związanych z omawianymi zagadnieniami.
Do najistotnieszych celów modułu zalicza się ponadto opanowanie zarówno teorii omawianych zagadnień gramatycznych, jak i umiejętne zastosowanie jej w strukturach języka oraz automatyzacja ćwiczonej materii.
Zakres trudności tekstów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla danego roku studiów.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+.
PISANIE
KONWERSACJE
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Metody podające (objaśnianie lub wyjaśnianie), metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, symulacja), metody problemowe (klasyczna metoda problemowa), metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, projekt, burza mózgów, giełda pomysłów, metoda sytuacyjna, mapa mentalna), metody praktyczne (metoda tekstu przewodniego).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczeń dopuszczone są osoby, które zaliczyły blok PNJN II na ocenę przynajmniej 3,0.
Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen części składowych.
Warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów
Obecność i aktywność na zajęciach z poszczególnych przedmiotów, zaliczenie przewidzianych kolokwiów, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych.
PISANIE
Seiffert, Christian: Schreiben im Alltag und Beruf. Intensivtrainer neu. Stuttgart 2016.
Werder, Lutz von: Lehrbuch des kreativen Schreibens. Wiesbaden 2007.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego/ według bieżących potrzeb
KONWERSACJE
Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. München 2006.
Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 2. Stuttgart 2016.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego/ według bieżących potrzeb
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Aktualne drukowane i elektroniczne wydania niemieckojęzycznych czasopism ogólnotematycznych, np. "FAZ", "Focus", "Spiegel", "Stern", "Die Welt", "Planet Wissen", "Die Zeit", etc.
Krótkie teksty literackie bądź ich fragmenty/ pojedyncze rozdziały.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego/ według bieżących potrzeb
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Dreyer, Hilke; Schmidt, Richard: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Max Hueber Verlag 2001.
Hall, Karin; Scheiner, Barbara: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Max Hueber Verlag 1995.
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim: Übungsgrammatik Deutsch. Berlin 2002.
PISANIE
Adamzik, Kirsten/Krause, Wolf-Dieter (red.): Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Tübingen 2005.
Kast, Berndt: Fertigkeit Schreiben. Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: Langenscheidt bei Klett 1999.
Leis, Mario: Kreatives Schreiben: 111 Übungen. (Texte und Materialien für den Unterricht). Stuttgart 2007.
Wg bieżących potrzeb, zgodnie z ustaleniami prowadzącego.
KONWERSACJE
Eggers, Dietrich/ Ehnert, Helga/ Ehnert, Rolf: Gespräch und Diskussion. Verwirklichen von Sprechabsichten. München 1980.
Koithan, Ute/ Schmitz, Helen/ Sieber, Tanja u.a.: Aspekte neu B2. Mittelstufe Deutsch. München 2015.
Wg bieżących potrzeb, zgodnie z ustaleniami prowadzącego.
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Glomp, Ingrid: Matjes, Magie, Moneten. Kryminał z ćwiczeniami. Edgard 2014.
Morewedge, Rosemarie: Mitlesen, mitteilen. Literarische Texte zum Lesen, Sprechen, Schreiben und Hören. Boston 2007.
Zuchewicz, Tadeusz: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M. 2003.
Wg bieżących potrzeb, zgodnie z ustaleniami prowadzącego.
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Duden: Die Grammatik. Herausgegeben von der Dudenredaktion. Mannheim. (7. Aufl.) 2005.
Engel, Ulrich: Deutsche Grammatik. München 2004.
Eppert, Franz: Grammatik lernen und verstehen. München 1988.
Götze, Weida; Hess-Lüttig, Erne: Grammatik der deutschen Sprache. Bertelsmann 1999.
Kessel, Katja; Sandra Reimann: Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. Tübingen 2005.
Sommerfeldt, Karl-Ernst; Starke, Günter: Einführung in die Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen 1998.
Wg bieżących potrzeb, zgodnie z ustaleniami prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 15-02-2023 14:56)