SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjolingwistyka |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FGP-SOCL |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia mają na celu poszerzyć wiedzę studentów w zakresie roli, jaką język odgrywa w społeczeństwie oraz zwrócić ich uwagę na współzależności zjawisk językowych i struktury społecznej. Wzbogacony zostanie ogólny zasób informacji dotyczący poszczególnych odmian języka etnicznego w odniesieniu do struktury społecznej, tzn. do warunków społecznych a co za tym idzie do określonych grup społecznych w których funkcjonuje przedstawiana odmiana języka. Omówione zostaną poszczególne jego odmiany przypisywane konkretnym grupom społecznym, które mogą różnić się od języka reszty wspólnoty językowej nie tylko samą leksyką lecz również i fonologią czy gramatyką. Przybliżony zostanie podział na gwary społeczne i gwary środowiskowe oraz czynnniki na podstawie których dochodzi do omawianych podziałów, a do których należą m.in poziom wykształcenia, zamieszkiwane środowisko, kasta etc. Studenci winni zostać również uwrażliwieni na czynniki wpływające na stylistyczne zróżnicowanie językowe do których należą stosunek między nadawcą tekstu a jego odbiorcą jak i okoliczności użycia danej odmiany języka.
Brak wymagań
Podczas zajęć omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu socjolingwistyki, podkreślające społeczny charakter języka.
1. Pierwsze rozważania socjolingwistyczne - tworzenie teorii, dyskusja nad metodologią badań.
2. Socjolingwistyka jako subdyscyplina językoznawcza.
3. Determinzm językowy / Determinizm poznawczy oraz kody językowe według Basila Bernsteina: kod ograniczony / kod rozwinięty.
4. Jakościowe aspekty współzależności między językiem a warstwą społeczną.
5. Społeczne funkcje języka.
6. Społeczna świadomość językowa. Kompetencje socjolingwistyczne.
7. Wewnętrzne zróżnicowanie języka etnicznego na przykładach języka niemieckiego i polskiego.
8. Pojęcia: socjolekt, idiolekt, dialekt, ksenolekt, język fachowy etc.
9. Opisy wybranych socjolektów np. slangu młodzieżowego, slangu uczniowskiego etc.
10. Pojęcia: wspólnota językowa / tożsamość językowa.
11. Postawy społeczne wobec języka: zachowanie językowe, norma językowa, wartościowanie.
12. Znaczenie poszczególnych parametrów pozajęzykowych: klasa (warstwa) społeczna, wiek, płeć, grupa, rola, sytuacja etc.
13. Zachowania językowe kobiet i mężczyzn.
14. Równouprawnienie w języku.
15. Najnowsze tendencje w badaniach socjolingwistycznych.
Wykład informacyjny z wykorzystaniem metod aktywizujących, wykład konwersatoryjny uzupełniany przez referaty przygotowywane przez studentów, praca w grupach, dyskusje, ćwiczenia audytoryjne (analizy struktur językowych wraz z dyskusją), praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena na zaliczenie przedmiotu wynika z:
1) aktywności studenta na zajęciach (częstotliwości jego udziału w dyskusjach)
2) oceny z kolokwium
3) zaliczenia sprawdzianu wiedzy
4) oceny z przygotowanego referatu / prezentacji PowerPoint
Język a płeć:
oraz wg bieżących potrzeb
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 12-06-2020 14:19)