SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język niemiecki mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język niemiecki mediów
Kod przedmiotu 09.1--FGP-JNM- 20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach język niemiecki w komunikacji zawodowej
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Andriej Kotin
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rozmaitymi formami kultury funkcjonującymi w niemieckojęzycznym obszarze informacyjnym i środowiskach medialnych. Przedmiot przybliża studentom medialne formy upowszechniania informacji oraz urzeczywistnia kulturotwórczą rolę mediów. Innym istotnym elementem jest także język filmu i krótki wstęp do podstawowej wiedzy o niewerbalnych formach przekazu informacyjnego i kulturowego.

Wymagania wstępne

Znajomość  języka  docelowego  na  poziomie zaawansowanym,  tworzenie ustnych i pisemnych wypowiedzi w języku docelowym, produktywna (tj. aktywna) znajomość struktur gramatycznych i leksykalnych, umiejętność pracy w grupie, podstawowa wiedza o kulturze krajów niemieckojęzycznych.

Zakres tematyczny

Stan współczesnej niemieckojęzycznej kultury kształtowanej przez media. Wybrane elementy kultury masowej. Kulturotwórcza rola mediów. Media w dialogu społeczno-kulturowym. Medialne formy upowszechniania kultury. Język obrazu. Teoria filmu.

Metody kształcenia

Pogadanka, pokaz, metoda projektu, metoda tekstu przewodniego, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, dyskusja (panelowa, okrągłego stołu, wielokrotna), przygotowanie projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na sprawdzianach i kolokwiach (60%) oraz aktywność na zajęciach i prace domowe (40%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Niemieckojęzyczne czasopisma i gazety: Der Spiegel, Focus, Neon, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine, Süddeutsche Zeitung i in.
  2. Christa Karpenstein-Eßbach: Einführung in die Kulturwissenschaft der Medien. München 2004.
  3. Marlies Nowottnick: Jugend, Sprache und Medien. Berlin, New York 1989.
  4. Ulrich Schmitz: Sprache in modernen Medien. Berlin 2004.
  5. Stefan Aufenanger, Ulrike Six (red.): Handbuch Medien. Bonn 2001.
  6. Joachim Felix-Leonhard (red.): Medienwissenschaft. Berlin, New York 2009.
  7. Hans Krah, Michael Titzmann (red.): Medien und Kommunikation. Passau 2006.
  8. James Monaco: Film verstehen.

Literatura uzupełniająca

  1. Sandra Poppe, Sascha Seiler (red.): Literarische Medienreflexionen. Berlin 2008.
  2. Henry Jenkins:  Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007.
  3. Martin Linz: High Noon: Literaturwissenschaft als Medienwissenschaft. Tübingen 1983.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 07-06-2020 20:31)