SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka historii I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka historii I
Kod przedmiotu 05.1-WH-WND-DH1-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Analityk informacji, Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Szymczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii w szkole ponadpodstawowej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1) Podstawa programowa, cele i treści  nauczania historii w szkole ponadpodstawowej. Ramowe plany nauczania;  2) Program nauczania. Zasady konstrukcji, modyfikacja, ocena. 3) Planowanie dydaktyczne- plan wynikowy, rozkład materiału. Ewaluacja pracy nauczyciela; 4) Konwencjonalne  i  niekonwencjonalne  metody  nauczania w szkole ponadpodstawowej. 5) Edukacyjne zastosowania  mediów  i technologii  informacyjno-komunikacyjnej na lekcji historii. Elektroniczne zasoby edukacyjne i projektowanie multimediów  6) Metody utrwalania i kontroli wiedzy uczniów; 7) Diagnoza w pracy dydaktycznej i wychowawczej  8) Ocena pracy ucznia. WSO i PSO.

Metody kształcenia

rozmowa nauczająca, praca pod kierunkiem, praca w grupach, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% (12 pkt) możliwych do uzyskania punktów (20pkt) w tym: opracowanie i prezentacja podczas ćwiczeń projektu edukacyjnego z Historii – 1 wątek tematyczny z ćwiczeniami – z mapą, źródłem ikonograficznym, źródłem tekstowym, mediami  – łącznie za projekt (8 pkt.); opracowanie frag. planu wynikowego i rozkładu materiału (2pkt), skonstruowanie sprawdzianu służącego ocenie umiejętności uczniów (2pkt);  aktywność na zajęciach polegająca na udziale w dyskusji i rozmowie nauczającej (0-8pkt)

Skala: 20-19 – bdb; 18-17 – db+; 16-15 – db; 14-13 – dst+; 12 – dst; 11-0 – ndst

Literatura podstawowa

  1. Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
  2. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
  3. Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.
  4. Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
  5. Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
  2. Black P., Harrison C., Lee C., Marshall B., Wiliams D., Jak oceniać, aby uczyć?, Warszawa 2006.
  3. Bono de E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1998.
  4. Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, cz. 2, Kielce 2002.
  5. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
  6. Cele i treści kształcenia historycznego, red. J. Maternicki, A. Zielecki, Rzeszów 1998.
  7. Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 1999.
  8. Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.
  9. Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.
  10. Jadczak M., Debata oxfordzka w praktyce szkolnej, „Wiadomości Historyczne” 1999, nr 4.
  11. Jakubowska B., M. Świrski, Wykorzystanie metody Buzana na lekcjach historii w szkole średniej, „Wiadomości Historyczne” 1991, nr 4.
  12. Julkowska V., Dzieło literackie w dydaktycznym przekazie historii w szkole średniej, „Wiadomości Historyczne” 1994, nr 1.
  13. Jurek K., Internet w pracy nauczyciela historii, „Wiadomości Historyczne” 2001, nr 4.
  14. Konieczka - Śliwińska D., Retoryka we współczesnych szkolnych podręcznikach historii, Poznań 2001.
  15. Konopka H., Liedke M., Ocytko M., Pasko A, Jak uczyć historii w zreformowanej szkole? Praktyczny przewodnik dla młodych nauczycieli, Białystok 2000.
  16. Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006.
  17. Niemiecko B, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
  18. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.
  19. Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
  20. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
  21. Okła G., Metoda projektów w nauczaniu historii, „Wiadomości Historyczne” 2000, nr 1.
  22. Pyżalski, J. (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja 2020 https://www.ore.edu.pl/2020/04/edukacja-w-czasach-pandemii-wirusa-covid-19-e-book-dla-nauczycieli/
  23. Pilch A., Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu, [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
  24. Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2006
  25. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. naukowa K. Kruszewski, Warszawa 2004.
  26.  Ocenianie kształtujące. Doskonalenie kształcenia w szkole średniej, Warszawa 2006.
  27. Sztuka nauczania. Szkoła, red. naukowa K. Konarzewski, Warszawa 2004.
  28. Uczeń i w nowej szkole. Edukacja humanistyczna, red. M. Kujawska, Poznań 2002.
  29. Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.

 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 26-06-2020 02:10)