SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zabytkoznawstwo i muzealnictwo |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HD-ZMP- 17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Historia w praktyce społecznej |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów w zakresie wiedzy z zabytkoznawstwa i muzealnictwa jako narzędzi kreowania historii regionalnej i lokalnej w wymiarze zagadnień teoretycznych i praktycznych
brak
1) Dziedzictwa kulturowe jako potencjał regionów 2) Wprowadzenie do problematyki muzealnictwa (muzealnictwo i muzeologia, podstawowe pojęcia) 3) Muzea i służby konserwatorskie w Polsce 4) Rola instytucji światowych i europejskich w zakresie ochrony dziedzictwa regionalego 5) Społeczna opieka nad zabytkami w wymiarze lokalnym. 6) Archiwa biblioteki i muzea jako instytucje chroniące dobra kultury na poziomie lokalnym. 7) Zabytki i muzea regionalne jako czynnik regionotwórczy 8) Badania naukowe, popularyzacja ochrony i dokumentacji zabytków oraz krajobrazu kulturowego 9) Wystawy muzealne - narzędzie kreowania historii lokalnej; 10) Historia lokalna zapisana w krajobrazie
wykład konwersatoryjny, prezentacja, sprawdzian, lektura, dyskusja punktowana
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu oraz w wyniku zaliczenia lektury.
Ocena końcowa:
4 pkt. – dostateczny
5 pkt. – dostateczny plus
6 pkt. – dobry
7 pkt. – dobry plus
8 pkt. – bardzo dobry
1. O zabytkach. Opieka, ochrona, konserwacja, red. T. Rudkowski, Warszawa 2005.
2. J. Świecimski, Muzea i wystawy muzealne, t. 2, Kraków 1995.
3. Myczkowski Z., Krajobraz wyrazem tożsamości, Kraków 1999.
1. Bogdanowski J., Wprowadzenie do regionalizmu architektoniczno-krajobrazowego, „Wiadomości Ekologiczne” 1983, t. 29.
2. Duża i mała ojczyzna w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. B. Burda, M. Szymczak, Zielona Góra 2010.
3. Dziedzictwo a turystyka. Materiały międzynawowej konferencji zorganizowanej w dniach 17-20 września 1998, red. J. Purchla, Kraków 1999.
4. Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku – szanse i wyzwania, red. M. Murzyn-Kupisz, J. Purchla, Kraków 2007.
5. Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwoju regionów w Polsce, Kielce - Wólka Milanowska - Nowa Słupia - Chęciny 2003;
6. Historia krajobrazu kulturowego Dolnych Łużyc i południowej części lubuskiego, red. G. Bayerl. L. C. Belzyt, A. Zutz, Cottbus 2016.
7. Kiciński A., Muzea – strategie i dylematy rozwoju, Warszawa 2004.
8. Kultura krajobrazu Europy Środkowej, red. T. Jaworski, Zielona Góra 2005.
9. Łoś E., Wykorzystanie metody projektów w kształceniu geograficznym i regionalnym, Łódź 2003;
10. Marketing turystyczny regionu, red. S. Kuśmierski, Kielce 2003;
11. „Muzealnictwo” – Rocznik poświęcony historii muzeów, wystawom, technice ekspozycyjnej oraz konferencjom muzealnym.
12. Przyroda Ziemi Lubuskiej, red. A. Jermaczek, M. Maciantowicz, Świebodzin 2005.
13. Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie, red. A. Toczewski, Zielona Góra 2006.
14. Szczepański M. S., Ślęzak- Tazbir W., Region i społeczności lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nova 1, 2010.
15. Stępnik A., Trzy modele historii regionalnej w nauczaniu szkolnym, Historia i kultura, nr 3, 2002.
16. Unger P., Muzea w nauczaniu historii, Warszawa 1988.
17. Zielecki A., Regionalizm w reformowanej szkole polskiej. “Wiadomości Historyczne” R. 44: 2001 nr 2.
historialokalna.pl
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-06-2020 13:29)