SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy
Kod przedmiotu 12.6-WL-PIELD-CUK
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
  • dr n. med. Małgorzata Urbańska-Kosińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 - - Egzamin
Ćwiczenia 25 1,67 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 20 1,33 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu diabetologii  w tym opieki i edukacji terapeutycznej  pacjenta z cukrzycą w warunkach hospitalizacji i przygotowanie do samoopieki w warunkach środowiska domowego.

Wymagania wstępne

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw pielęgniarstwa, anatomii, fizjologii, patologii, farmakologii, interny i pielęgniarstwa internistycznego.

Zakres tematyczny

Wykład i ćwiczenia: 

  1. Organizacja ośrodków diabetologicznych, stowarzyszenia diabetologiczne, koszty społeczne leczenia cukrzycy.
  2. Epidemiologia cukrzycy.
  3. Prewencja cukrzycy.
  4. Cukrzyca w wieku podeszłym.
  5. Cukrzyca- sytuacje szczególne.
  6. Cukrzyca w przebiegu ciąży.
  7. Edukacja jako istotny element terapii w cukrzycy.
  8. Główne obszary edukacji pacjenta z cukrzycą.
  9. Wspomaganie rodziny chorego we wszystkich sferach życia.

Praktyka zawodowa:

1. Opracowuje i wdraża plan opieki nad pacjentem z noworozpoznaną cukrzycą, zespołem metabolicznym, w stanie hipoglikemii i hiperglikemii.

2. Prowadzi edukację pacjenta w zakresie samokontroli glikemii, kontroli masy ciała, pomiary ciśnienia tętniczego krwi,  pielegnacji stopy cukrzycowej w warunkach domowych.

3. Prowadzi edukację w zakresie zaleceń żywieniowych i aktywności fizycznej.

4. Prowadzi edukację pacjenta i jego rodziny w zakresie zapobiegania ostrym i późnym powikłaniom cukrzycy.

5. Wykorzystuje nowoczesne techniki monitorowania cukrzycy.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, analiza dokumentów, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin przeprowadzony w formie pisemnej - test z progami punktowymi, warunkiem zdania jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Praktyka zawodowa: warunkiem zaliczenia jest 100% obecność na zajęciach oraz uzyskanie zaliczeń  ze wszystkich działań przewidzianych do realizacji w ramach programu.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Talarska D. Zozulińska-Ziółkiewicz D. Pielęgniarstwo internistyczne. PZWL  Warszawa 2018

2. Szewczyk A. Pielęgniarstwo Diabetologiczne. PZWL Warszawa 2015

3. Pańkowska E. Cukrzyca personalizacja terapii i opieki nad pacjentem. PZWL Warszawa 2017

4. Tobiasz- Kałkun N., standardy i procedury pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku edukatora do spraw diabetologii, PZWL Warszawa 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Diabetologia Kliniczna 2018. suplement A, Via Medica (on-line)
  2. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2019 Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego,t.5,nr1
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi

Praktyka zawodowa: 20 godzin, 1 ECTS


Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 16-05-2021 22:55)