SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zdrowie publiczne |
Kod przedmiotu | 12.7-WL-LEK-ZPUB |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie studentów z historią zdrowia publicznego oraz podstawowymi pojęciami w zdrowiu publicznym.
2. Charakterystyka źródeł danych na temat zdrowia populacji, mierników zdrowia wykorzystywanych w działaniach zdrowia publicznego oraz dostępnych baz danych o zdrowiu.
3. Informacja o obciążeniu populacji chorobami cywilizacyjnymi oraz wybrane uwarunkowania chorób.
4. Metody identyfikowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, rola systemu opieki zdrowotnej w ich zaspokajaniu oraz założenia Narodowego Programu Zdrowia.
5. Omówienie podstaw prawnych i źródeł finansowania działań w obszarze zdrowia publicznego, jego interdyscyplinarnego charakteru oraz wpływu regulacji prawnych, działań społecznych i gospodarczych na zdrowie.
6. Podanie zasad budowy i wdrażania programów promocji zdrowia oraz profilaktyki problemów zdrowotnych, szczebel centralny, lokalny i udział NGO.
7. Przedstawienie problemów zdrowotnych w skali globalnej oraz zasad międzynarodowej polityki zdrowotnej.
Brak
1. Funkcje zdrowia publicznego w ujęciu historycznym i wg różnych koncepcji krajowych i zagranicznych (w tym EPHOs).
2. Opieka medyczna, promocja zdrowia, profilaktyka
3. Stan zdrowia społeczeństwa i jego uwarunkowania: choroby cywilizacyjne i zdrowie środowiskowe; problemy zdrowotne grup ludności (wiek, niepełnosprawność).
4. Ustawa o zdrowiu publicznym oraz cele i sposób realizacji Narodowego Programu Zdrowia.
5. Omówienie i przykłady działań z obszaru HIA (Health Impact Assessment).
6. Organizacje i szczeble administracji realizujące programy promocji zdrowia oraz profilaktyki problemów zdrowotnych.
7. Planowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktycznych na wybranych przykładach.
8. Przykłady strategii międzynarodowych, międzynarodowych programów badawczych i interwencyjnych; rola organizacji międzynarodowych i zewnętrznych źródeł finansowania.
1. Wykład
2. Zadania przekazywane przez wykładowcę przez platformę CM (linki do konferencji i źródeł danych)
3. Dyskusja przykładowych pytań egzaminacyjnych związanych z treścią wykładów
4. Metoda przypadków (kraje, programy, strategie, klasy chorób i uwarunkowań)
5. Studiowanie zalecanych materiałów źródłowych do wybranych wykładów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Udział w zajęciach dydaktycznych zgodnie z regulaminem studiów
2. Wykonanie jednego zadania obowiązkowego na platformie CM; zadania opcjonalne dodatkowo punktowane
3. Uzyskanie co najmniej 60% punktów na kolokwium; 30-40 pytań z możliwością jednokrotnej odpowiedzi
4. Oceną końcowa jako średnia ważona z aktywności na platformie CM i kolokwium; zalicza 65% ogólnej punktacji; waga kolokwium i projektu własnego po 0,5.
1. Cianciara D., Lewtak K., Gajewska M., Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce. MZ Warszawa 2015, dostępne na http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa
2. Woynarowska B. (red.) Edukacja zdrowotna. PWN Warszawa 2017
3. Pinkas J. Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. PZWL Warszawa 2021
1. Wojtyniak B., Goryński P. Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania” – raport skrócony, NIZP-PZH Warszawa 2018. Dostępne na http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa
2. Stawiarska E. Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Difin Warszawa 2019
3. Materiały ze strony internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz nadzorowanych przez MZ instytutów naukowo-badawczych polecane przez wykładowcę.
Drobne modyfikacje dopuszczalne w zależności od przyjętej formy prowadzenia zajęć (stacjonarne, zdalne, mieszane, elementy e-learningu). Zmiany będą zgłaszane przez wykładowcę na pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-08-2022 22:45)