SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zdrowie publiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zdrowie publiczne
Kod przedmiotu 12.7-WL-LEK-ZPUB
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Joanna Mazur, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z historią zdrowia publicznego oraz podstawowymi pojęciami w zdrowiu publicznym.

2. Charakterystyka źródeł danych na temat zdrowia populacji, mierników zdrowia wykorzystywanych w działaniach zdrowia publicznego oraz dostępnych baz danych o zdrowiu.

3. Informacja o obciążeniu  populacji chorobami cywilizacyjnymi oraz wybrane uwarunkowania chorób.

4. Metody identyfikowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, rola systemu opieki zdrowotnej w ich zaspokajaniu oraz założenia Narodowego Programu Zdrowia.

5. Omówienie podstaw prawnych i źródeł finansowania działań w obszarze zdrowia publicznego,  jego interdyscyplinarnego charakteru oraz wpływu regulacji prawnych, działań społecznych i gospodarczych na zdrowie.

6. Podanie zasad budowy i wdrażania programów promocji zdrowia oraz profilaktyki problemów zdrowotnych, szczebel centralny, lokalny i udział NGO.

7. Przedstawienie problemów zdrowotnych w skali globalnej oraz zasad międzynarodowej polityki zdrowotnej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1. Funkcje zdrowia publicznego w ujęciu historycznym i wg różnych koncepcji krajowych i zagranicznych (w tym EPHOs).

2. Opieka medyczna, promocja zdrowia, profilaktyka 

3. Stan zdrowia społeczeństwa i jego uwarunkowania: choroby cywilizacyjne i zdrowie środowiskowe; problemy zdrowotne grup ludności (wiek, niepełnosprawność).

4. Ustawa o zdrowiu publicznym  oraz cele i sposób realizacji Narodowego Programu Zdrowia.

5. Omówienie i przykłady działań z obszaru HIA (Health Impact Assessment).

6. Organizacje i szczeble administracji realizujące programy promocji zdrowia oraz profilaktyki problemów zdrowotnych.

7. Planowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktycznych na wybranych przykładach.

8. Przykłady strategii międzynarodowych, międzynarodowych programów badawczych i interwencyjnych; rola organizacji międzynarodowych i zewnętrznych źródeł finansowania. 

Metody kształcenia

1. Wykład

2. Zadania przekazywane przez wykładowcę przez platformę CM   (linki do konferencji i źródeł danych)

3. Dyskusja przykładowych pytań egzaminacyjnych związanych z treścią wykładów

4. Metoda przypadków (kraje, programy, strategie, klasy chorób i uwarunkowań)

5. Studiowanie zalecanych materiałów źródłowych do wybranych wykładów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Udział w zajęciach dydaktycznych zgodnie z regulaminem studiów

2. Wykonanie jednego zadania obowiązkowego na platformie CM; zadania opcjonalne dodatkowo punktowane

3. Uzyskanie co najmniej 60% punktów na kolokwium; 30-40 pytań  z możliwością jednokrotnej odpowiedzi 

4. Oceną końcowa jako średnia ważona z aktywności na platformie CM i kolokwium; zalicza 65% ogólnej punktacji; waga kolokwium i projektu własnego po 0,5.

Literatura podstawowa

1. Cianciara D., Lewtak K., Gajewska M., Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce. MZ Warszawa 2015, dostępne na http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa

2. Woynarowska B. (red.) Edukacja zdrowotna. PWN Warszawa 2017 

3. Pinkas J. Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. PZWL Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca

1. Wojtyniak B., Goryński P. Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania” – raport skrócony, NIZP-PZH Warszawa 2018. Dostępne na http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa

2. Stawiarska E. Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Difin Warszawa 2019

3. Materiały ze strony internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz nadzorowanych przez MZ instytutów naukowo-badawczych polecane przez wykładowcę. 

Uwagi

Drobne modyfikacje dopuszczalne w zależności od przyjętej formy prowadzenia zajęć (stacjonarne, zdalne, mieszane, elementy e-learningu). Zmiany będą zgłaszane przez wykładowcę na pierwszych zajęciach. 

 


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-08-2022 22:45)