SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Coaching dla lekarzy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Coaching dla lekarzy
Kod przedmiotu 12.9-WL-LEK-PWCL
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Barbara Czardybon
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

  • Zapoznanie z coachingiem adresowanym do lekarzy jako zbiorem metod i technik wyróżniającym się wysoką skutecznością i trwałością wprowadzanych zmian:
    • lepsze wykorzystanie osobniczego potencjału, posiadanej wiedzy i mocnych stron;
    • rozwijanie kompetencji miękkich przydatnych w efektywnej komunikacji z pacjentem – przećwiczenie takiego rodzaju komunikacji z pacjentem, dzięki któremu możliwe będzie uzyskanie lepszych efektów leczenia (w tym przestrzeganie zaleceń lekarskich), a także poprawienie zewnętrznego wizerunku lekarza;
    • świadome wykorzystywanie określonych modeli komunikacyjnych w zróżnicowanym kulturowo i społecznie środowisku medycznym;
  • Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu sposobów, metod i technik, dzięki którym lekarz ma szansę uniknąć wypalenia zawodowego:
    • dostarczenie wiadomości na temat zasobów wspomagających funkcjonowanie człowieka w obszarze zdrowia;
    • pogłębienie wiedzy na temat własnych emocji, zmierzającej do trafnego ich rozpoznawania i nazywania.

Dzięki rozwinięciu i nabyciu nowych umiejętności wzrasta nie tylko efektywność, ale też komfort pracy lekarza.

Wymagania wstępne

Otwartość i gotowość do kształcenia się w zakresie coachingu dedykowanemu lekarzom; dobrze widziane doświadczenie w kontakcie z pacjentem (np. zaliczone zajęcia kliniczne).

Zakres tematyczny

  • Wstęp do coachingu: Istota i znaczenie coachingu w życiu zawodowym i prywatnym. Charakter komunikacji coachingowej. Metody wyznaczania celów (SMART) i ustrukturalizowane sposoby prowadzenia dialogu coachingowego (GROW, STEPPPA). Wybrane umiejętności oraz techniki i narzędzia w coachingu (tzw. aktywne słuchanie (klaryfikacja, parafrazowanie, odzwierciedlanie), koło życia/wartości, pozycje percepcyjne). Transteoretyczny model zmiany Jamesa O. Prochaski, Johna C. Norcrossa i Carlo DiClemente.
  • Coaching w pracy lekarza – pacjent jako partner w procesie leczenia:
    Główne powody niestosowania się pacjentów do zaleceń lekarza oraz ich strategie decyzyjne. Identyfikacja preferowanych stylów komunikacji z pacjentem. Podstawy świadomej i uważnej komunikacji terapeutycznej. Kontrakt między lekarzem a pacjentem. Budowanie zaufania u pacjenta. Postawa lekarza kluczem do zmiany zachowań pacjenta – zarządzanie stanem psycho-fizycznym pacjenta. Poznawanie świata wewnętrznego pacjenta. Sprawdzanie motywacji do terapii u pacjenta. Zasoby osobiste pacjenta i ich wzmacnianie. Coaching w leczeniu pacjenta chorego onkologicznie.
  • Coaching i work-life balance: Problem stresu w środowisku lekarskim (rozpoznanie stresorów w zawodzie lekarza, identyfikacja zasobów osobistych lekarza w jego walce ze stresem, umiejętność nazywania trudnych emocji i ich ujawnianie jako sposób radzenia sobie ze stresem w praktyce lekarskiej). Profilaktyka wypalenia zawodowego lekarzy (czynniki sprzyjające rozwojowi zespołu wypalenia zawodowego, strategie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, przegląd technik relaksacyjnych pomocnych w walce ze stresem). 

Metody kształcenia

Dyskusja dydaktyczna, praca w parach i grupach, burza mózgów, case study, inscenizacja z elementami psychodramy, symulacja, elementy treningu Balintowskiego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział (wykonywanie ćwiczeń i zadań, udział w dyskusjach dydaktycznych).

 

Literatura podstawowa

  1. Czardybon B., Transformacja potraumatyczna chorego onkologicznie – możliwości cancer coachingu, [w:] Psychologia i medycyna w zawodach trudnych i niebezpiecznych, (red.) C. Marcisz, K. Popiołek, Katowice 2017.
  2. Czardybon B., Coaching jako proces wspierający racjonalne działanie organizacji, „Psychologiczne Zeszyty Naukowe” 2017, nr 1.
  3. Jorg D. i in., Coaching w ochronie zdrowia, [w:] Wybrane zagadnienia teorii i praktyki zarządzania w ochronie zdrowia, (red.) R. Plinta, Katowice 2016.
  4. Ogińska-Bulik N., Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła – konsekwencje – zapobieganie, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Deręgowska J., Coaching jako wyraz otwartości na potrzebę rozwoju pacjenta chorego onkologicznie, „Pielęgniarstwo Polskie” 2016, nr 61.
  2. Kulikowski K., Health coaching. Możliwości wykorzystania coachingu w opiece medycznej, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja. Kwartalnik Instytutu Rozwoju Służb Społecznych” 2014, nr 1.
  3. Sidor-Rządkowska M., Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Warszawa 2012.
  4. Simonton O. C., Matthews-Simonton S., Creighton J. L., Triumf życiaMożesz mieć przewagę nad rakiem, tłum. M. Wirga, Łódź 2005.
  5. Szumska M., Zarządzanie przez coaching (ZPCo) w medycynie, „e-Dentico. Kwartalny Niezbędnik Edukacyjno-Informatyczny dla Stomatologów” 2013, nr 2.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2021 13:03)