SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Podstawy języka migowego dla lekarzy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Podstawy języka migowego dla lekarzy
Kod przedmiotu 12.9-WL-LEK-PWPJML
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do komunikowania się z osobami głuchymi , w tym z:.  

. podstawowymi pojęciami związanymi z głuchotą,

- problematyką środowiska niesłyszących (tj. sytuacją edukacyjna, zawodową i społeczną),

- sposobami komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem,

- znakami daktylograficznymi - alfabetem, liczebnikami,

- wybranymi znakami ideograficznymi.

 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Sytuacja osób głuchych w Polsce.

2. Podstawowe pojęcia związane z głuchotą.

3. Znaki daktylograficzne - polski alfabet migowy, znaki pojęć liczbowych - liczebniki główne i porządkowe.

4. Znaki ideograficzne - bloki:

- pacjent i jego najbliższe otoczenie

- przyjęcie do szpitala

- choroby i ich objawy.

Metody kształcenia

Metoda ćwiczeniowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę i umiejętności praktyczne.W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Nieobecności student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1996

2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne, Rzeszów 2015.

3. Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Warszawa, 2001.

Literatura uzupełniająca

1. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa-Krapkowice 2000,

2. Szczepanowski B., Koncewicz D., Język migowy w terapii, Łódź 2008, 

3. Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-10-2020 10:14)