SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Rozwój ontogenetyczny człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Rozwój ontogenetyczny człowieka
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-PWROC
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest zapoznanie studenta z procesami zachodzącymi w trakcie rozwoju ontogenetycznego człowieka, począwszy od embriogenezy aż do starości, jak również zapoznanie z odstępstwami od prawidłowego rozwoju. W trakcie zajęć omówione będą wczesne stadia rozwoju zarodka, organogeneza, rozwój pre- i postanatalny układów: sercowo-naczyniowego, dokrewnego, pokarmowego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego a także rozwój organizmu jako systemu oraz procesy związane z dojrzewaniem i starzeniem się organizmu. W trakcie zajęć asystent prowadzący będzie nawiązywał do wiedzy studentów rozwijanej w ramach nauk morfologicznych. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju. Wiedza ta stanowić będzie podstawę do nauki przedmiotów klinicznych.
 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu anatomii i embriologii człowieka na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

 

Seminarium 1

Embriogeneza i wady wrodzone

Seminarium 2

Organogeneza i rozwój łożyska

Seminarium 3

Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu pokarmowego

Seminarium 4

Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu oddechowego

Seminarium 5

Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu sercowo-naczyniowego

Seminarium 6

Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu moczowo-płciowego

Seminarium 7

Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu dokrewnego

Seminarium 8

Rozwój pre- i postnatalny oraz wady rozwojowe układu nerwowego

Seminarium 9

Rozwój organizmu jako systemu

Seminarium 10

Procesy związane z dojrzewaniem i starzeniem się organizmu

Metody kształcenia

Cykl zajęć obejmuje 10 spotkań. Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń poprzedzonych wstępem merytorycznym do tematu poprowadzonym lub nadzorowanym przez asystenta.  Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą schematy, animacje oraz zadania multimedialne przeznaczone do samodzielnego rozwiązywania przez studentów. Praca studenta będzie monitorowana na bieżąco i dokumentowana w zeszycie ćwiczeń. Centralną osią zajęć będzie dyskusja przypadków klinicznych odnoszących się do aktualnego tematu spotkania. Zajęcia kończyć się będą wyciągnięciem wniosków wypracowanych przez studentów w czasie zajęć skonsultowanych z asystentem prowadzącym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiedza i umiejętność jej zastosowania weryfikowana będzie na bieżąco w trakcie trwania zajęć w oparciu o wyniki zadań przygotowanych do każdego ćwiczenia oraz na podstawie wyniku sprawdzianu końcowego. Test końcowy składa sie z 30 pytań, próg zaliczniowy wynosi 60%.

Literatura podstawowa

  1. Woźniak W. Anatomia Człowieka. Urban & Partner, Wrocław 2003, wyd. II.
  2. Moore, K.L., Persaud, T.V.N., Torchia, M.G., Redakcja wydania I polskiego: M. Zabel, H. Bartel: Embriologia i wady wrodzone, Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2013.
  3. konspekty przygotowane przez osoby prowadzące ćwiczenia

Literatura uzupełniająca

  1. Sadler, T.W.: Embriologia lekarska. EDRA Urban & Partner, Wrocław, 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-10-2020 07:46)