SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-P
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:

- badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku,

- prowadzenie dokumentacji medycznej,

- fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny,

- korzystania z siatek centylowych, tabel norm,

- oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania,

- profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu, profilaktyka chorób cywilizacyjnych,

- żywienia dzieci w różnym wieku,

- szczepień ochronnych,

- zasad przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej,

- zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci,

- znajomości zasad podstawowych metod diagnostycznych w pediatrii,

- znajomości symptomatologii chorób wieku dziecięcego,

- znajomość najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

1. Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.

2. Podstawowe metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.

3. Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.

4. Nietrzymanie moczu u dzieci.

5. Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.

6. Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.

7. Zakażenia dolnego piętra układu oddechowego - etiologia, diagnostyka, różnicowanie.

8. Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.

9. Cukrzyca u dzieci.

10. Układu krwiotwórczy u dzieci. 

11. Symptomatologia  zaburzeń hematologicznych.

12. Epidemiologia i symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci.

13. Dojrzewanie układu immunologicznego dziecka.

14. Szczepienia ochronne.

15. Zaburzenia  odporności u dzieci.

16. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.

17. Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.

18. Biegunki u dzieci.

19. Alergia pokarmowa.

20. Genetyczne uwarunkowanie wrodzonych wad czaszki.

21. Wstęp do dysmorfologii.

 

Tematyka seminariów:

1. Rozwój dzieci. Badanie noworodków i niemowląt.

2. Żywienie dzieci.

3. Niedokrwistości wieku niemowlęcego.

4. Profilaktyka niedoboru witaminy D3.

5. Otyłość u dzieci.

6. Profilaktyka próchnicy i wad zgryzu.

7. Zaburzenia wzrastania.

8. Zakażenia układu moczowego u dzieci.

9. Refluks pęcherzowo-moczowodowy.

10. Drgawki gorączkowe.

11. Neuroinfekcje.

Metody kształcenia

Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są: obecność na wykładach, seminariach i ćwiczeniach (zajęciach klinicznych), zaliczenie części praktycznej z badania przedmiotowego dziecka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii) oraz zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i seminariów).

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 zajęciach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 40 pytań (20 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 20 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z  wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich form zajęć. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu. Niezaliczenie jednej z form zajęć skutkuje niezaliczeniem całości zajęć (ocena końcowa negatywna).

Uzyskane punkty z testu są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Sposób wyliczania oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.     Krawczyński M. Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.

2.     Obuchowicz A. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL 2021 (wyd. 2).

3.     Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i Egzaminu Specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

Literatura uzupełniająca

1.     Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-08-2022 22:34)