SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-P
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia kliniczne 60 4 60 4 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 20 1,33 20 1,33 Zaliczenie na ocenę
Wykład 20 1,33 20 1,33 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem kształcenia z pediatrii jest:

- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,

- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,

- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,

- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,

- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,

- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,

- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

1.     Zapalenie oskrzeli, oskrzelików, zapalenie płuc i opłucnej.

2.     Mukowiscydoza.

3.     Astma – odrębności diagnostyki i leczenia u dzieci.

4.     Stany nagłe w pulmonologii dziecięcej.

5.     Choroby wysypkowe u dzieci.

6.     Choroba Kawasaki.

7.     Niedokrwistości u dzieci.

8.     Diagnostyka i terapia białaczek i chłoniaków  u dzieci.

9.     Diagnostyka i terapia nowotworów narządowych  u dzieci.

10.  Transplantacja szpiku u dzieci.

11.  Wady układu moczowego.

12.  Uwarunkowane genetycznie choroby nerek.

13.  Wrodzone wady serca.

14.  Zaburzenia rytmu serca u dzieci.

15.  Zapalenie mięśnia sercowego u dzieci.

16.  Zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego u dzieci.

17.  Nieswoiste zapalenia jelit u dzieci.

Tematyka seminariów:

1. Wrodzone zaburzenia krzepnięcia. Małopłytkowość immunologiczna u dzieci.

2. Zaparcia u dzieci. Celiakia.

3. Choroby zakaźne wieku dziecięcego.

4. Choroby tarczycy u dzieci. Wrodzony przerost nadnerczy.

4. Hipoglikemia.

5. Neuroinfekcje u dzieci.

6. Wczesne i późne następstwa terapii przeciwnowotworowej.

7. Białkomocz i krwinkomocz u dzieci. Zespół nerczycowy u dzieci.

8. Stany zagrożenia życia u dzieci.

Metody kształcenia

Program nauczania realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia kliniczne odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.

Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą zaznajomieni oraz obecni podczas procedur/badań wykonywanych u dzieci w ramach pobytu w oddziałach (m.in. badania USG, badania echokardiograficznego, RTG, TK, MR, biopsji nerki, szpiku, nakłucia lędźwiowego, zakładania zgłębnika żołądkowego, cewnikowania pęcherza moczowego, inhalacji i tlenoterapii, badań czynnościowych przewodu pokarmowego, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, całodobowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są obecności na wszystkich formach zajęć (wykładach, seminariach i zajęciach klinicznych). Zaliczenie części praktycznej zajęć odbywa się w ostatnim dniu zajęć w oddziale i obejmuje sprawdzenie nabycia praktycznych efektów kształcenia. Zaliczenie części seminaryjnej jest na podstawie aktywności podczas zajęć oraz przygotowania i przedstawienia zagadnienia z zakresu pediatrii klinicznej. Zaliczenie wykładów (egzamin) odbywa się poprzez zdanie testu. Test zaliczeniowy obejmuje 40 pytań. Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wszystkich form zajęć (średnia z 3 ocen). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku nie zaliczenia jakiejkolwiek części, student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia (testowego lub ustnego) po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

 

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

 

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.     Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2005.

2.     Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H. (red.) Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, 2013.

Literatura uzupełniająca

1. Krawczyński M.: Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.

2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-01-2021 12:54)