SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy patofizjologii |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LekAM-EP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania jest poznanie podstawowych mechanizmów chorobotwórczych, powodujących zaburzenia homeostazy wewnątrzustrojowej, które skutkują wystąpieniem choroby. Zwraca się uwagę na rolę mechanizmów kompensacyjnych organizmu, ich wydolność i skutki uboczne ich działania. Analiza działania czynników chorobotwórczych przeprowadzana jest na różnych poziomach organizacji organizmu, począwszy od poziomu molekularnego, komórkowego, do narządowego i systemowego. Oceniany jest także wpływ procesu starzenia organizmu na reakcje w stosunku do czynników zaburzających jego strukturę i czynność
Znajomość anatomii, fizjologii, histologii i cytofizjologii oraz podstaw diagnostyki laboratoryjnej.
.
Seminaria są realizowane z wykorzystaniem metodyki nauczania problemowego (analiza przypadków klinicznych, wg koncepcji problem based learning). Zagadnienia wprowadzające przedstawiane są w postaci prezentacji audio-multimedialnych i stanowią podstawę teoretyczną do wybranych tematów z zakresu patofizjologii. Student samodzielnie rozwiązuje przedstawione zadania problemowe poprzez formułowanie hipotez i weryfikowanie ich w toku dyskusji, przy wsparciu nauczyciela. Istnieje możliwość zadawania pytań nauczycielowi na forum internetowym, gdzie będą przedstawiane odpowiedzi, dostępne dla wszystkich Studentów. W trakcie zajęć przewidziane są dyskusje oraz sprawdziany wiedzy w sposób pisemny i/lub ustny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętności analityczne Studenta wykazywane w trakcie zajęć, w tym przygotowanie merytoryczne i aktywność w dyskusji, sprawdzane podczas zajęć. Brak przygotowania Studenta do zajęć może skutkować obowiązkiem ponownego odbycia seminarium z danego tematu.
Nieobecności - dopuszczalny jest limit 2 usprawiedliwionych nieobecności, które Student ma obowiązek nadrobić po konsultacji z prowadzącym zajęcia w ciągu 7 dni, nie później jednak niż do dnia testu zaliczeniowego.
Po zakończeniu kursu wiedza Studentów będzie sprawdzana w formie testu. Test zaliczeniowy składa się z 60 pytań. Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali uwzględniającej % prawidłowych odpowiedzi:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Konsultacje: informacja na temat terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej oraz platformie edukacyjnej CM UZ.
W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozpatruje indywidualnie Koordynator przedmiotu lub odpowiednio zastosowanie mają wewnętrzne akty prawne
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Patofizjologia. I. Damjanov. wyd. I polskie, red. A. Bręborowicz, P.J. Thor, M.M. Winnicka, Edra Urban&Partner, 2010
Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. wyd. II, B. Zahorska-Markiewicz, E. Małecka-Tendera, M. Olszanecka-Glinianowicz, J. Chudek. Edra Urban&Partner, 2017
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Sylabus opracował prof. dr hab. Andrzej Bręborowicz
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-08-2022 22:39)