SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choroby wewnętrzne - diabetologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choroby wewnętrzne - diabetologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-CHWD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Iwona Towpik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 5 0,33 5 0,33 Zaliczenie na ocenę
Wykład 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą dotyczącą epidemiologii ,etiopatogenezy i obrazu klinicznego  poszczególnych postaci cukrzycy, leczenia cukrzycy typu 1 i cukrzycy typu 2 oraz najnowszymi osiągnięciami naukowymi w diabetologii. Kształtowanie umiejętności  diagnostyczno-terapeutycznych w zakresie ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy Rozwijanie umiejętności edukacji pacjenta i jego rodziny oraz wdrażania zasad prewencji cukrzycy.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.

Zaliczenie  z przedmiotu propedeutyka chorób wewnętrznych

Zakres tematyczny

Wykłady:

1.Epidemiologia cukrzycy;

2.Etiopatogeneza cukrzycy i jej powikłań;

3.Rozpoznawanie i klasyfikacja zaburzeń gospodarki węglowodanowej;

4.Objawy kliniczne hiperglikemii.

5. Objawy  i konsekwencje hipoglikemii w obrazie klinicznym cukrzycy.

6.Ostre powikłania cukrzycy: cukrzycowa kwasica ketonowa, zespół hiperglikemiczno- hipermolalny, kwasica mleczanowa, stany hipoglikemii;

7.Elementy leczenia cukrzycy (leczenie behawioralne: dieta, aktywność fizyczna, leczenie farmakologiczne, samokontrola); 

8.Kryteria wyrównania metabolicznego cukrzycy;

9.Leczenie cukrzycy typu 2; leczenie cukrzycy typu 1;

10.Zapobieganie, diagnostyka i leczenie przewlekłych powikłań cukrzycy (retinopatii, nefropatii, neuropatii cukrzycowej, chorób układu sercowo-naczyniowego, zespołu stopy cukrzycowej);

11. Nowe technologie w monitorowaniu i leczeniu cukrzycy (systemy ciągłego monitorowania glikemii, osobiste pompy insulinowe)

 

Seminaria i ćwiczenia:

1.Badanie podmiotowe z ukierunkowaniem na elementy charakterystyczne  dla cukrzycy.                                                                                                       

 2.Trudności diagnostyczne przy rozpoznaniu cukrzycy u osoby dorosłej (typologia cukrzycy).  

 3.Badanie przedmiotowe z uwzględnieniem oceny przewlekłych powikłań cukrzycy, powikłań        insulinoterapii                                                                                                                       

   4. Leczenie ostrych powikłań cukrzycy – zajęcia praktyczne w oparciu o przypadki kliniczne.                                                                                                                                                              

 5. Decyzje terapeutyczne u chorych na cukrzycę z uwzględnieniem celów leczenia oraz interpretacją wyników badań dodatkowych.                                                                 

 6. Preparaty insuliny, glukagon, wstrzykiwacze do insuliny, pompy insulinowe; glukometry, systemy ciągłego monitorowania glikemii-demonstracja i ćwiczenia praktyczne;                                                                                                                                                                                                                                                                                                   7.Ustalanie schematu leczenia insuliną oraz modyfikacja dawek insuliny.                                     

  8. Specyficzne problemy kliniczne u chorych na cukrzycę: problem zespołu stopy cukrzycowej i innych przewlekłych powikłań;                                                     

 9.Opieka nad kobietą ciężarną z cukrzycą                                                                                             

10. Rola edukacji w leczeniu osoby z cukrzycą, praktyczne zastosowanie różnych technik i modeli nauczania pacjentów

Metody kształcenia

Wykłady: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Seminaria: wprowadzenie do ćwiczeń z wykorzystaniem krótkich prezentacji multimedialnych, bezpośredniej prezentacji charakterystycznych elementów badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z cukrzycą, prezentacji sprzętu stosowanego do monitorowania i leczenia cukrzycy oraz różnych form edukacji diabetologicznej

Ćwiczenia: metoda rozwiązywania problemów klinicznych, bezpośrednia praca z pacjentem z pełnym badaniem podmiotowym i przedmiotowym i analizą dokumentacji medycznej, przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych, dyskusja; realizowane w grupach 5-osobowych na oddziale wewnętrznym i w poradni diabetologicznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte ). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów i dopuszczenia Studenta do zajęć na oddziale.

Zaliczenie seminariów i ćwiczeń uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu seminariów i ćwiczeń. Ocenie podlegają sprawdziany praktyczne i kolokwium pisemne (test końcowy jednokrotnego wyboru ) sprawdzające wiedzę po zakończeniu zajęć praktycznych – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

 

Literatura podstawowa

1.Szczeklik A (red. prowadzący Gajewski P). Interna Szczeklika. Wyd. aktualne,Medycyna Praktyczna 

Literatura uzupełniająca

  1. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę( aktualne wydanie). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego https://journals.viamedica.pl/diabetologia_praktyczna/article/view/57129
  2. Sieradzki J. (red.) Cukrzyca. Wyd. Via Medica 2015
  3. Wierusz-Wysocka B, Zozulińska-Ziółkiewicz D. Postępowanie w stanach nagłych i szczególnych u chorych na cukrzycę. Wyd. Via Medica 2015
  4. Strojek K. (red.) Diabetologia. Praktyczny poradnik, Wyd. Termedia 2014
  5. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu http://www.bu.uz.zgora.pl/index.php/p

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2020 22:56)