SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Geriatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Geriatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-G
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • lek. med. Urszula Kawalec-Hurny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 5 0,33 5 0,33 Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z interdyscyplinarną wiedzą o problemach ludzi w wieku starszym. Proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym, poznanie. przyczyn i mechanizmów starzenia się z  uwzględnieniem czynników niemodyfikowalnych i Modyfikowalnych.
  2. Umiejętność badania i posługiwania się skalami oceniającymi codzienne czynności i stan zdrowia pacjentów w podeszłym wieku (Kompleksowa Ocena Geriatryczna).
  3. Pogłębienie wiedzy o odmienności chorowania i leczenia ludzi w podeszłym wieku. Przykłady najczęstszych schorzeń odmiennie przebiegających w wieku podeszłym i towarzyszące im problemy diagnostyczne.
  4. Podkreślenie odrębności terapii schorzeń w wieku starszym. Geriatryczny zespół jatrogenny
  5. Organizacja i standardy opieki geriatrycznej. Nabycie umiejętności odpowiedniego kwalifikowania lekarskiego do Zakładów Opiekuńczo-Leczniczych, Zakładów Pielęgnacyjno- Opiekuńczych, Domów Pomocy Społecznej.
  6. Znaczenie „Wielkich Zespołów Geriatrycznych” i roli lekarza w opiece nad pacjentem geriatrycznym.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotów IV roku studiów

Zakres tematyczny

  1. Proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.
  2. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w geriatrii – odrębności wieku podeszłego. Całościowa Ocena Geriatryczna.
  3. Równowaga i zaburzenia chodu. Wielkie problemy geriatryczne: upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca.
  4. Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja, zespoły maniakalne.
  5. Specyfika chorób wieku podeszłego. Wielochorobowość. Polipragmazja. Stan odżywienia.
  6. Układ krążenia w wieku podeszłym, niewydolność serca, choroba nadciśnieniowa, zaburzenia rytmu serca.
  7. Schorzenia układu oddechowego i pokarmowego w wieku podeszłym, zasady dietetyki.
  8. Zaburzenia mobilności, upadki, urazy, osteoporoza, zaburzenia funkcji zwieraczy, zaburzenia widzenia, słuchu.
  9. Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy, pielęgnacja i kompensacja.
  10. Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, nauczanie oparte na problemie, zajęcia kliniczne - badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta geriatrycznego, seminarium - analiza przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do zajęć dydaktycznych (seminaria, zajęcia kliniczne) jest weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji w ramach zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym (odpowiedź ustna lub pisemna– ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów). W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć

Zaliczenie końcowe w formie testowej.Ocena z testu zależy od % prawidłowych odpowiedzi w teście i przedstawia się następująco:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

1. Pędich W., Żakowska-Wachelko B.: Pacjenci w starszym wieku. PZWL 1995.
2. Kocemba J., Grodzicki T.: Zarys Gerontologii Klinicznej. Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ, Kraków 2000.
3. Żakowska-Wachelko B. : Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL 2000.

 

Literatura uzupełniająca

1. Stany nagłe w geriatrii. Murdoch I (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka) Edra Urban & Partner, 2017.

2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi

Koordynator przedmiotu: dr Urszula Kawalec-Hurny


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-01-2021 15:58)