SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia |
Kod przedmiotu | 14.9-WL-LekAM-PNPSZ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Zapoznanie ze specyfiką świadczenia pomocy medycznej pacjentom z niepełnosprawnościami:
- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością ruchową,
- obsługa pacjenta z uszkodzonym słuchem,
- obsługa pacjenta niewidomego,
- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną,
- obsługa pacjenta ze spektrum Autyzmu,
- obsługa pacjenta z zaburzeniami komunikacyjnymi.
Brak.
1. Podstawy prawne dotyczące świadczenia usług medycznych pacjentom z niepełnosprawnością.
2. Szczególne uprawnienia pacjentów z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym.
3. Zadania Rzecznika ds Osób Niepełnosprawnych.
4. Znaczenie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością w procesie leczenia i rekonwalescencji.
5. Specyfika obsługi w placówce służby zdrowia pacjenta z:
- niepełnosprawnością ruchową,
- uszkodzonym słuchem,
- niewidomego,
- niepełnosprawnością intelektualną,
- spektrum Autyzmu,
- zaburzeniami komunikacyjnymi.
Wykład, metoda ćwiczeniowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają kolokwia sprawdzające wiedzę.W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1.Włodarczyk A., Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby. Konin 2018.
2. Nosko-Goszczycka M., AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.
3. Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. PZG 2018.
4. Błeszyński, J., Kochan K. B., Skorek E. M,, Edukacyjne oblicza komunikacji. dyskurs interdyscyplinarny. Zielona Góra 2016.
5. Zasępa E., Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków 2012.
1. E. M. Skorek, K. B., Kochan, Komunikacja. Zaburzenia. Terapia. Zielona Góra 2014.
2. Konopka-Nowina M., Komunikacja lekarz-pacjent. Teoria i praktyka. Kraków 2016.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-09-2020 14:20)