SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia
Kod przedmiotu 14.9-WL-LekAM-PNPSZ
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką świadczenia pomocy medycznej pacjentom z niepełnosprawnościami:

- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością ruchową,

 - obsługa pacjenta z uszkodzonym słuchem,

- obsługa pacjenta niewidomego,

- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną,

- obsługa pacjenta ze spektrum Autyzmu,

- obsługa pacjenta z zaburzeniami komunikacyjnymi.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

 1. Podstawy prawne dotyczące świadczenia usług medycznych pacjentom z niepełnosprawnością.

2. Szczególne uprawnienia pacjentów z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym.

3. Zadania Rzecznika ds Osób Niepełnosprawnych.

4. Znaczenie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością w procesie leczenia i rekonwalescencji.

5. Specyfika obsługi w placówce służby zdrowia pacjenta z:

- niepełnosprawnością ruchową, 

- uszkodzonym słuchem,

- niewidomego,

- niepełnosprawnością intelektualną,

- spektrum Autyzmu,

- zaburzeniami komunikacyjnymi.

Metody kształcenia

Wykład, metoda ćwiczeniowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają kolokwia sprawdzające wiedzę.W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1.Włodarczyk A., Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby. Konin 2018.

2. Nosko-Goszczycka M., AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.

3. Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. PZG 2018.

4. Błeszyński, J., Kochan K. B., Skorek E. M,, Edukacyjne oblicza komunikacji. dyskurs interdyscyplinarny. Zielona Góra 2016.

5. Zasępa E., Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków 2012.

 

Literatura uzupełniająca

1.   E. M. Skorek, K. B., Kochan, Komunikacja. Zaburzenia. Terapia. Zielona Góra 2014.

2. Konopka-Nowina M., Komunikacja lekarz-pacjent. Teoria i praktyka. Kraków 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-09-2020 14:20)