SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia
Kod przedmiotu 14.9-WL-LekAM-PNPSZ
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką świadczenia pomocy medycznej pacjentom z niepełnosprawnościami:

- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością ruchową,

 - obsługa pacjenta z uszkodzonym słuchem,

- obsługa pacjenta niewidomego,

- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną,

- obsługa pacjenta ze spektrum Autyzmu,

- obsługa pacjenta z zaburzeniami komunikacyjnymi.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

 1. Podstawy prawne dotyczące świadczenia usług medycznych pacjentom z niepełnosprawnością.

2. Szczególne uprawnienia pacjentów z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym.

3. Zadania Rzecznika ds. Osób Niepełnosprawnych.

4. Znaczenie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością w procesie leczenia i rekonwalescencji.

5. Specyfika obsługi w placówce służby zdrowia pacjenta z:

- niepełnosprawnością ruchową, 

- uszkodzonym słuchem,

- niewidomego,

- niepełnosprawnością intelektualną,

- spektrum Autyzmu,

- zaburzeniami komunikacyjnymi.

Metody kształcenia

Wykład, metoda ćwiczeniowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają kolokwia sprawdzające wiedzę. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, podczas wyznaczonych konsultacji. Dopuszczalny limit dozwolonych, usprawiedliwionych nieobecności to 4 godziny dydaktyczne.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1.Włodarczyk A., Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby. Konin 2018.

2. Nosko-Goszczycka M., AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.

3. Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. PZG 2018.

4. Błeszyński, J., Kochan K. B., Skorek E. M,, Edukacyjne oblicza komunikacji. dyskurs interdyscyplinarny. Zielona Góra 2016.

Literatura uzupełniająca

1.   E. M. Skorek, K. B., Kochan, Komunikacja. Zaburzenia. Terapia. Zielona Góra 2014.

2. Konopka-Nowina M., Komunikacja lekarz-pacjent. Teoria i praktyka. Kraków 2016.

3. Zasępa E., Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2021 13:04)