SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - SARS-Cov-2 w pytaniach i odpowiedziach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - SARS-Cov-2 w pytaniach i odpowiedziach
Kod przedmiotu 12.9-WL-LekAM-SPiO
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Maria Gańczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prawidłowego pozyskiwania i interpretowania informacji dotyczących pandemii SARS-Cov-2 w kontekście roli jaką spełnia personel medyczny w aspekcie komunikacji z pacjentem/społeczeństwem i wykorzystanie zdobytej wiedzy do zaplanowania i przeprowadzenia badania epidemiologicznego. Szczególny nacisk położony będzie na wykorzystanie informacji pochodzących z wiarygodnych źródeł, z uwzględnieniem medycyny opartej na dowodach naukowych.

Cele szczegółowe:

1. Nabycie umiejętności niezbędnych do prawidłowego pozyskiwania i interpretowania informacji dotyczących pandemii SARS-Cov-2, jak:

- Wyszukanie literatury fachowej dotyczącej wybranej problematyki

- Korzystanie z literatury fachowej

- Interpretacja informacji pozyskanych z literatury fachowej

2.Zaplanowanie badania naukowego dotyczącego SARS-Cov-2, w tym

- określanie celu badania i hipotez badawczych

- dobór metod, technik i narzędzi badawczych

- dokumenty dla komisji bioetycznej, finansowanie badania

- elementy wpływające na prawidłowe przeprowadzenie badania

- zasady i formy prezentowania wyników

Wymagania wstępne

Znajomość epidemiologii z zakresu studiów medycznych.

Zakres tematyczny

Program fakultetu obejmuje 10 trzygodzinnych spotkań, które odbywać się będą raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń prowadzonych przez asystenta prowadzącego. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą m. in. opracowane zadania do samodzielnego rozwiązania przez studentów (studiowanie literatury; przygotowanie projektu, prezentacji multimedialnej, raportu z badań, abstraktu, wystąpienia na konferencji).

Tematyka

1. Co wiemy?

Pandemia SARS-Cov-2 w aspekcie epidemiologicznym i klinicznym.

2. Czego chcemy się dowiedzieć? Co zrobić by pozyskane informacje o SARS-Cov-2 były oparte na dowodach naukowych?

Formułowanie tematu i stawianie pytania. Wyszukiwanie literatury fachowej dotyczącej problematyki SARS-Cov-2 przy użyciu baz danych, m.in. MEDLINE, Scopus, Google Scholar: prace oryginalne, prace przeglądowe, metaanalizy. Korzystanie z rankingu publikacji naukowych, w tym ocena czynnika wpływu (IF). Krytyczna analiza badań dotyczących pytania badawczego, w tym interpretacja wyników badań epidemiologicznych i klinicznych.

3. Jak zaplanować własne badanie dotyczące SARS-Cov-2?

- dobór metod badawczych

- precyzyjne określenie czasu badania z podziałem na etapy

- populacja badana, próbkowanie

- narzędzie badawcze; konstruowanie kwestionariusza, sposób rozprowadzenia, pilotaż

4. Jak pozyskać fundusze na finansowanie mojego badania?

- Obliczanie kosztów, poszukiwanie możliwych źródeł finansowania (środki uczelniane, granty polskie i zagraniczne, środki samorządowe, sponsorzy).

- Pisanie wniosku do komisji bioetycznej zgodnie z zasadami obowiązującymi w UZ.

5. Jak prawidłowo zbierać dane?

- zbieranie danych; najczęściej popełniane błędy i metody ich ograniczania.

- konstruowanie baz danych.

- sposoby opracowania uzyskanych wyników

6. Jak opublikować wyniki mojego badania?

- Prezentowanie wyników badań – pisanie artykułu, publikowanie, postery, prezentacje ustne.

- Pisarstwo naukowe – etapy przygotowania publikacji.

- Proces recenzji.

- Wybór czasopisma.

- Przygotowywanie abstraktu i manuskryptu.

7. Dlaczego ważne jest aby komunikować się z pacjentem/społeczeństwem by skutecznie promować najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących SARS-Cov-2, w tym wyniki mojego badania? Jak to zrobić?

- Przygotowywanie prezentacji ustnej

- Przygotowanie notatki prasowej

- Przygotowywanie posteru

Po zakończonym kursie student będzie znał uwarunkowania środowiskowe, które doprowadziły do epidemii SARS-Cov-2, będzie potrafił zinterpretować dane epidemiologiczne dotyczące zakażeń tym wirusem z uwzględnieniem geograficznego zasięgu jego występowania oraz określić przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w chorobie COVID-19. Będzie posiadał wiedzę z zakresu  społecznych czynników wpływających na zachowania populacji w dobie pandemii SARS-Cov-2. Będzie potrafił zaplanować i przeprowadzić badanie naukowe w oparciu o krytyczną analizę literatury medycznej i z wykorzystaniem podstaw medycyny opartej na dowodach. Znając i rozumiejąc zasady promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych w chorobach zakaźnych, będzie potrafił zastosować uzyskane wyniki badań w praktyce celem ograniczenia transmisji SARS-Cov-2 w populacji.

Metody kształcenia

Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę 3-godzinnych ćwiczeń prowadzonych przez asystenta. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą zadania do samodzielnego rozwiązania przez studentów (studiowanie literatury; przygotowanie projektu, prezentacji multimedialnej, raportu z badań, abstraktu, wystąpienia na konferencji). Ćwiczenia będą odbywały się w grupach 5-osobowych w sali dydaktycznej Katedry Chorób Zakaźnych / w Centrum Symulacji Medycznej CM UZ.

Konsultacje: informacja na temat terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej oraz platformie edukacyjnej CM UZ.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie: w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, 60 pytań zamkniętych) odbywa się po przeprowadzeniu ćwiczeń. Ocenę z zaliczenia ustala się w sposób następujący: Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania zaliczenia (0-59% punktów odpowiada ocenie 2,0); uzyskanie 60-67% punktów
odpowiada ocenie 3,0; uzyskanie 68-75% punktów – ocenie 3,5; uzyskanie 76-84% punktów – ocenie 4,0; uzyskanie 85-93% punktów – ocenie 4,5; uzyskanie 94-100% punktów – ocenie 5,0.
 
Ocenie końcowej podlegają również zaplanowanie i wykonanie prostego badania naukowego oraz interpretacja jego wyników;  oraz krytyczna analiza piśmiennictwa naukowe-
go. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w formie i terminie uzgodnionych z prowadzącym zajęcia, nie później niż na tydzień przed końcem semestru. Dopuszcza się limit dwóch usprawiedliwionych nieobecności.

Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie WARUNKI ZALICZENIA, określa Regulamin Studiów na UniwersytecieZielonogórskim: https://www.uz.zgora.pl/download.php?f=5796af7d3623c0da8b6718e0c7dc382d

Literatura podstawowa

1.Watała C, Różalski M, Boncler M, Kaźmierczak P. Badania i publikacje w naukach biomedycznych (tom 1-2). Alfa. Medica Press, Bielsko-Biała 2011.

2. Jonkisz A, Niebrój L. Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie z elementami ogólnej metodologii nauk. Wydawnictwo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, Katowice 2010.

3. Lenartowicz H, Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2010.

4. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
 

Literatura uzupełniająca

1. Kallestinova ED. How to write your first research paper. Yale J Biol Med. 2011; 84(3): 181-90.

2. Bourne PE. Ten simple rules for making good oral presentations. PLoS Comput Biol 2007;3(4):e77.

Uwagi

sylabus opracowała prof. dr hab. Maria Gańczak


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-07-2021 18:14)