SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Inżynieria genetyczna |
Kod przedmiotu | 13.4-WB-BTD-IG-S20 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia / Biotechnologia farmaceutyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Celem zajęć jest nabycie przez studenta aktualnej wiedzy w zakresie technik i metod stosowanych w inżynierii genetycznej związanych z możliwościami manipulacji materiałem genetycznym, modyfikacji genetycznej wirusów, bakterii i organizmów wyższych, technik klonowania DNA oraz technik rekombinacji DNA. W ramach zajęć laboratoryjnych student powinien nabyć praktycznej wiedzy z zakresu możliwości manipulacji genetycznych zgodnie z najnowszym stanem wiedzy w tej dziedzinie.
Znajomość biochemii, genetyki ogólnej i molekularnej, mikrobiologii, podstaw inżynierii genetycznej w zakresie studiów I stopnia.
Wykład: Odkrycia leżące u podstaw współczesnej inżynierii genetycznej i biotechnologii - korzyści i zagrożenia. Metody ustalania funkcji genów - zwiększenie ekspresji genów i wyciszanie funkcji genu. Klonowanie organizmów - klonowanie terapeutyczne, a klonowanie reprodukcyjne. Zapłodnienie in vitro. Inżynieria genetyczna w produkcji leków, substancji leczniczych i szczepionek. Diagnostyka i leczenie chorób genetycznych oraz przewlekłych. Modyfikacja organów do przeszczepów. Założenia i strategie terapii genowej.
Zajęcia laboratoryjne: Enzymy restrykcyjne jako podstawowe narzędzie w manipulowaniu genami. Mapy restrykcyjne. Rodzaje wektorów – typy transformacji genetycznej. Wprowadzanie materiału genetycznego do żywych komórek. Schemat klonowania. Detekcja i analiza sklonowanych genów i ich produktów
Wykład - w formie prezentacji multimedialnej z elementami wykładu konwersatoryjnego.
Zajęcia laboratoryjne - objaśnienie, pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem, dyskusja, ćwiczenia laboratoryjne, samodzielna analiza pod nadzorem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony na podstawie uprzedniego zaliczenia laboratorium. Przeprowadzony w formie pisemnej - test zawierający 50 pytań zamkniętych. Czas trwania 60 minut.
Zajęcia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: testy sprawdzające wiedzę (zadani zamknięte i otwarte) – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, obecność (dopuszczalna jedna nieobecność), prace dodatkowe oraz aktywność na zajęciach. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Nicholl D., An Introduction to Genetic Engineering, Cambridge University Press, 2008
Kur J., Podstawy inżynierii genetycznej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 1994
Kofta W. Podstawy inżynierii genetycznej, wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001
Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, 2007
Słomski, R., Analiza DNA: teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2011
Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, 2009
Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna, PWN, 2008.
Brown T.A. Genomy. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Lewandowska Ronnegren A., Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej, Medpharm 2018
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 21-01-2021 21:58)