SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Promocja i ochrona zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Promocja i ochrona zdrowia
Kod przedmiotu 13.1-WB-Biol2P-PrZd-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Leszek Jerzak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Poznanie podstawowych zasad promowania zdrowego stylu życia.Opanowanie wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychicznych uwarunkowań.  Poznanie zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji problemów zdrowotnych. Metody doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z biologii i higieny.

Zakres tematyczny

Historia ochrony zdrowia. Promocja zdrowia, edukacja a profilaktyka. Biomedyczny model zdrowia i choroby. Holistyczna koncepcja zdrowia. Zachowania zdrowotne i ich uwarunkowania. Metody kształtowania zachowań zdrowotnych. Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. Siedliskowe podejście do zdrowia. Programy promocji zdrowia. Szkoła promująca zdrowie Szpital promujący zdrowie. Miasto przyjazne ludziom. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w systemie opieki zdrowotnej. Modele edukacji zdrowia. Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Główne problemy zdrowotne ludności w Polsce i na świecie. Problemy zdrowotne w różnych okresach ontogenezy człowieka. Żywienie a zdrowie - czynniki wpływające na sposób żywienia w różnych okresach życia. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka. Promocja zdrowia w grupie ludzi pracujących, w populacji ludzi starszych, promocja zdrowia w UE. Promocja zdrowia psychicznego. Wybrane aspekty edukacji seksualnej (HIV, AIDS). Uzależnienia – alkoholizm, nikotynizm, narkomania.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test końcowy- do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi oraz przedstawienie konspektu edukacji zdrowotnej.

Literatura podstawowa

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M, Promocja zdrowia Tom I, Czelej, Lublin 2008

Charońska E., Zarys wybranych problemów edukacji zdrowotnej, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997.

Chruściel P,, Ciechanowicz W. Edukacja zdrowotna z elementami wychowania. PWZL 2018.

Cianciara D., Zarys współczesnej promocji zdrowia. PZWL, Warszawa 2010.

Karski J. B. (red.), Promocja zdrowia, COiEOZ, Warszawa 1999.

Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2008.

 

Literatura uzupełniająca

Charońska-Gula M., Zrozumieć promocje zdrowia. Przewodnik do zajęć, Makmed, Lublin 2010

Murawska-Ciałowicz E., Zawdzki M., Higiena Podręcznik dla studentów wydziałów kosmetologii, GWM, Wrocław 2011.

Molski M., Nowoczesna kosmetologia, PWN Warszawa, 2015

Ostrowska A., Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Wyd. IFIS PAN, Warszawa 1999.

Pike S., Forster D. (red.), Promocja zdrowia dla wszystkich, Wyd. Czelej, Lublin 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Leszek Jerzak (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 18:10)