SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty psychologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty psychologiczne
Kod przedmiotu 05.0-WB-Biol2P-WarP-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zadaniem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności pracy z grupami dzieci w wieku szkolnym: prowadzenia warsztatów, kierowania grupą, inicjowania i podtrzymywania pozytywnych relacji wewnątrzgrupowych, konstruktywnej komunikacji, organizowania pracy w grupie, opanowanie technik pracy z grupą dzieci.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Podstawowa wiedza o dynamice małych grup społecznych: role grupowe, struktura grupy, normy grupowe, ewolucja grupy. Czym jest i jak przebiega proces grupowy.

Emocjonalne i poznawcze możliwości oraz ograniczenia dzieci w wieku szkolnym i wykorzystanie tej wiedzy w pracy warsztatowej.

Podstawowe techniki wpływu grupowego, kierowania procesem grupowym, oddziaływania na członków grupy. Techniki wpływu i manipulacji w grupie.

Możliwości i ograniczenia osoby pełniącej w grupie rolę autorytetu. Wpływ autorytetu, uwarunkowania posłuszeństwa wobec autorytetu, możliwości i niebezpieczeństwa wypływające z posiadania władzy formalnej w grupie.

Najważniejsze zjawiska w dynamice małych grup społecznych: facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, konformizm, myślenie grupowe, rozproszenie indywidualności, uległość i bunt, wpływ mniejszości na większość.

Werbalne (używanie strony biernej, czynnej, udzielanie informacji zwrotnych, konfrontacja itp.) i niewerbalne (gestykulacja, postawa ciała, dystanse personalne itp.) techniki oddziaływania na dzieci w wieku szkolnym. Sugestia i presupozycja.

 

Metody kształcenia

Poznanie wiedzy teoretycznej, prezentacja Praca w grupach, trening, obserwacja, odgrywanie ról i analiza materiału filmowego stworzonego podczas zajęć treningowych. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie przynajmniej połowy niezapowiadanych wejściówek przeprowadzanych na początku niektórych zajęć z tematów poruszanych na minionych zajęciach.

Literatura podstawowa

Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Walter G.S., Cookie W.S. (2000). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca

Argyle M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rice W., Yaconelli M. (1994). 400 gier i zabaw. Kraków: Wydawnictwo Misja Pokoleń.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 14:44)