SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka biologii 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka biologii 2
Kod przedmiotu 05.0-WB-Biol2P-DydB2-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Roland
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie dydaktyki  biologii niezbędne do realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne - dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej.

Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Sprawdzian kończący etap edukacyjny. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w uczeniu się. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania przedmiotowego. Efektywność nauczania. Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej.

Metody kształcenia

metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

przygotowanie konspektu lekcji, przygotowanie sprawdzianu, aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., 1998. Uczymy się nauczać. WSiP Warszawa,
  2. „Biologia w szkole” – czasopismo dydaktyczne dla nauczycieli,
  3. „Edukacja biologiczna i środowiskowa” – czasopismo dydaktyczne dla nauczycieli
  4. Fleszer E. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Przewodnik dydaktyczny. Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego
  5. Karpowicz W., 1995. Metodyka nauczania biologii. PWN Warszawa,
  6. Niemierko B.,1999. Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. WSiP Warszawa,
  7. Perrot E., 1995. Efektywne nauczanie. WSiP Warszawa,
  8. Podstawa programowa kształcenia ogólnego,
  9. Programy nauczania biologii,
  10. Stawiński W., 2006 (red). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska.  PWN Warszawa,
  11. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 14:44)