SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-ARTEP-TPW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej współczesnych teorii i nurtów wychowania, sylwetek znanych wychowawców i metod ich pracy

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy z tekstem, (auto)refleksyjne myślenie o procesach i mechanizmach wychowania i samowychowania

Zakres tematyczny

  • Wychowanie – pojęcia, istota, struktura
  • Błędy wychowawcze – uwarunkowania, klasyfikacja
  • Wychowawca – autorytet
  • Szkoła jako miejsce wychowania
  • Rodzina jako podstawowe środowisko socjalizacyjne\
  • Współczesne teorie i nurty wychowania:
  • Pedagogika serca
  • Pedagogika wychowania integralnego
  • Pedagogika antyautorytarna
  • Krytyczna nauka o wychowaniu
  • Pedagogika emancypacyjna

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków 2003.
  2. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
  3. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  4. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  5. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. nauk. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Tom I- II, PWN, Warszawa 2003.
  6. Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom IV, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)