SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja glosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja glosu
Kod przedmiotu 05.1-WP-ARTEP-EGŁOS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia, sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacja wiedzy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, własnego opracowania ćwiczeń emisyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej i higieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
  3. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
  4. Pruszewwicz A., i in. , W sprawie kompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.
  5. Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
  6. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 1998.
  7. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980.
  8. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
  9. Grombel B. E. i in., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
  10. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
  11. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
  12. Śliwińska-kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu: poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009

Literatura uzupełniająca

  1. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
  2. Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.
  3. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
  4. Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
  5. Skoczewska Elżbieta, Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl
  6. Szeletyńscy Z., H., Prawidłowe mówienie, Warszawa 1975.
  7. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, , Gdańsk 1997.
  8. Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)