SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wstęp do wiedzy o sztuce z elementami estetyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wstęp do wiedzy o sztuce z elementami estetyki
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-WOSZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Mirosława Vierstra
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kluczowymi pojęciami historii sztuki i estetyki oraz terminologią poszczególnych dyscyplin artystycznych. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat rozwoju sztuki i estetyki od starożytności do końca xix wieku.

Wymagania wstępne

Wiedza na poziomie ogólnokształcącym

Zakres tematyczny

  1. definicje sztuki, dzieła sztuki, piękna
  2. architektura: podstawowa terminologia i elementy analizy obiektów architektonicznych
    • - architektura sakralna
    • - architektura publiczna
    • - architektura mieszkalna
    • - architektura ogrodowa
  3. malarstwo: podstawowa terminologia i elementy analizy kompozycji malarskich
    • - malarstwo przedstawiające - tematyka i techniki malarskie
    • - malarstwo abstrakcyjne - główne nurty 
  4. rzeźba: podstawowa terminologia i elementy analizy obiektów rzeźbiarskich
    • - rzeźba przedstawiająca - tematyka i techniki rzeźbiarskie
    • - rzeźba abstrakcyjna - główne nurty
  5. chronologiczny przegląd założeń estetycznych stylów i nurtów w sztuce* na wybranych dziełach architektury, malarstwa i rzeźby.

* starożytna grecja i rzym, bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm, romantyzm, impresjonizm, postimpresjonizm.

Metody kształcenia

wykład syntetyczny, analityczny, konwersatoryjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • udział w dyskusjach
  • napisanie esejów dotyczących terapeutycznych walorów dzieł sztuki  (architektury, malarstwa, rzeźby)

 

Udział w dyskusjach - 30 pkt. (bardzo duża aktywność)

Suma uzyskanych punktów przeliczana jest na ocenę (45 pkt. - 5,0; 40 pkt. - 4,5; 36 pkt. - 4,0; 31 pkt. - 3,5; 27 pkt. - 3,0)

Każda z trzech prac pisemnych oceniana jest w skali ocen od dostatecznej do bardzo dobrej.

Ocena końcowa jest średnia arytmetyczną czterech ocen.

Literatura podstawowa

1. Białostocki, Jan, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. VII., Warszawa, 1993

2. Gombrich, Ernst, O sztuce, Warszawa, 1997

3. Dobrowolski, Tadeusz, Historia architektury dla wszystkich, Wyd III., Wrocław, 1990

4. Janson, H.W., Historia sztuki, Warszawa, 1993

5. Jones, A.F., Wstęp do historii sztuki, Poznań, 1999

6. Tatarkiewicz, W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa, 2011

6. Wojnar, I., Estetyczna samowiedza człowieka, Warszawa, 1982

Literatura uzupełniająca

1. Arnheim, R., Sztuka i percepcje wzrokowa, Warszawa, 1978

2. Cragoe, C.D., Jak czytać architekturę, Warszawa, 2017

3. Eco, U., red.., Historia piękna, Poznań, 2005

4. Harrison, L., Jak czytać ogrody, Warszawa, 2011

5. Hislop, M.V., Jak czytać zamki, Warszawa, 2018

6. Kopaliński, Władysław, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa, 1987

7. Kotula, A., Krakowski, P., Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa, PWN, 1978

8. McNamara, D.R., Jak czytać kościoły, Warszawa, 2016

9. Pevsner, N., Historia architektury europejskiej, Warszawa, 1979

10. Poprzęcka, Maria, Galeria. Sztuka patrzenia, Warszawa, 2004

11. Ridel, L., Jak czytać malarstwo, Warszawa, 2018

12. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, Wyd. V., Warszawa, 2007

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)