SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozoficzne podstawy pedagogiki z etyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozoficzne podstawy pedagogiki z etyką
Kod przedmiotu 05.0-WP-ARTEP-FPPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu filozoficznych podstaw pedagogiki oraz z etyki. Uświadomienie powiązań teorii pedagogicznych z filozofią, aksjologią, i  antropologią. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy procesów edukacyjnych. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami etycznymi.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza z filozofii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Wyjaśnienie podstawowych pojęć (metafizyka, byt, transcendentalia, dobro, uniwersalia).

Antropologia jako nauka o człowieczeństwie. Wybrane ujęcia osoby ludzkiej.

Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.

Etyka a moralność (normy moralne, normy etyczne)

Filozofia dialogu (M. Buber, E. Levinas, K. Barth).

Filozofia współczesna i jej reprezentanci.

Wybrane problemy etyczne początku XXI wieku.

Ćwiczenia:

Przedmiot i metody badań filozofii edukacji.

Wybrane koncepcje filozoficzne (idealizm Platona, realizm Arystotelesa, naturalizm J.J.Rousseau, pragmatyzm J.Deweya, perenializm J.Maritaina, egzystencjalizm K.Jaspersa i inne) i ich wpływ na wychowanie.

Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, pedagogiki fenomenologicznej, pedagogiki emancypacyjnej, pedagogiki krytycznej, pedagogiki kultury, pedagogiki personalistycznej, pedagogiki chrześcijańskiej.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.

Ćwiczenia: metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50% ogólnej oceny).

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)

narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:

  • Czy podmiot-osoba powinna mieć całkowitą swobodę działania według własnej woli?
  • Czym jest sprawiedliwość?
  • Jakie są granice tolerancji?
  • Co to jest szczęście?
  • Czy zawsze cel uświeca środki?

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);

Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub mulimedialna)

Ocena uwzględnia:

  • stopień wyczerpania tematu wystąpienia/prezentacji,
  • opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
  • dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
  • stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.).

Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Egzamin pisemny (warunkiem zdania jest przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

1.      Bajan M., Żurek S.J. (2011), Etyka nauczyciela, Lublin, TN KUL.

2.      Grzybek G. (2010), Etyka rozwoju a wychowanie, Rzeszów, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3.      Gutek G.L. (2003), Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk, GWP.

4.      Łobocki M. (2002), Wychowanie moralne w zarysie, Kraków „Impuls”.

5.      Meirieu P. (2003), Moralne wybory nauczycieli, tłum. T. Grzegorczyk„ Warszawa, „Fraszka Edukacyjna".

6.      Szołtysek A. (2009), Filozofia wychowania moralnego, Kraków, „Impuls”.

7.      Vossenkuhl W. (2012), Możliwości dobra: etyka w 21 wieku, Kraków, Wyd. WAM.

Literatura uzupełniająca

1.      Filek J. (2001), Filozofia jako etyka, Kraków, Wyd. „Znak”.

2.      Kobyłecka E. (2009), Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

3.      Kunowski S. (2003), Wartości w procesie wychowania, Kraków, „Impuls”.

4.      Majcherek J.A., (2011), Etyka powinności, Warszawa, Difin.

5.      Niemirowski T. (2014), Zasady i normy wspierania rozwoju człowieka : etyka dla psychologów i pedagogów, Opole, Wyd. Naukowe Scriptorium.

6.      Olbrycht K. (2002), Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice, Wydawnictwo UŚ.

7.      Szudra-Barszcz A., Sztobryn S.(red.) (2012), Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, Lublin, Wyd. KUL.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)