SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozoficzne podstawy pedagogiki z etyką |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-ARTEP-FPPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu filozoficznych podstaw pedagogiki oraz z etyki. Uświadomienie powiązań teorii pedagogicznych z filozofią, aksjologią, i antropologią. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy procesów edukacyjnych. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami etycznymi.
Ogólna wiedza z filozofii.
Wykłady:
Wyjaśnienie podstawowych pojęć (metafizyka, byt, transcendentalia, dobro, uniwersalia).
Antropologia jako nauka o człowieczeństwie. Wybrane ujęcia osoby ludzkiej.
Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.
Etyka a moralność (normy moralne, normy etyczne)
Filozofia dialogu (M. Buber, E. Levinas, K. Barth).
Filozofia współczesna i jej reprezentanci.
Wybrane problemy etyczne początku XXI wieku.
Ćwiczenia:
Przedmiot i metody badań filozofii edukacji.
Wybrane koncepcje filozoficzne (idealizm Platona, realizm Arystotelesa, naturalizm J.J.Rousseau, pragmatyzm J.Deweya, perenializm J.Maritaina, egzystencjalizm K.Jaspersa i inne) i ich wpływ na wychowanie.
Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, pedagogiki fenomenologicznej, pedagogiki emancypacyjnej, pedagogiki krytycznej, pedagogiki kultury, pedagogiki personalistycznej, pedagogiki chrześcijańskiej.
Wykłady: wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.
Ćwiczenia: metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50% ogólnej oceny).
Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)
narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:
Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);
Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub mulimedialna)
Ocena uwzględnia:
Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.).
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Egzamin pisemny (warunkiem zdania jest przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).
1. Bajan M., Żurek S.J. (2011), Etyka nauczyciela, Lublin, TN KUL.
2. Grzybek G. (2010), Etyka rozwoju a wychowanie, Rzeszów, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
3. Gutek G.L. (2003), Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk, GWP.
4. Łobocki M. (2002), Wychowanie moralne w zarysie, Kraków „Impuls”.
5. Meirieu P. (2003), Moralne wybory nauczycieli, tłum. T. Grzegorczyk„ Warszawa, „Fraszka Edukacyjna".
6. Szołtysek A. (2009), Filozofia wychowania moralnego, Kraków, „Impuls”.
7. Vossenkuhl W. (2012), Możliwości dobra: etyka w 21 wieku, Kraków, Wyd. WAM.
1. Filek J. (2001), Filozofia jako etyka, Kraków, Wyd. „Znak”.
2. Kobyłecka E. (2009), Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
3. Kunowski S. (2003), Wartości w procesie wychowania, Kraków, „Impuls”.
4. Majcherek J.A., (2011), Etyka powinności, Warszawa, Difin.
5. Niemirowski T. (2014), Zasady i normy wspierania rozwoju człowieka : etyka dla psychologów i pedagogów, Opole, Wyd. Naukowe Scriptorium.
6. Olbrycht K. (2002), Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
7. Szudra-Barszcz A., Sztobryn S.(red.) (2012), Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, Lublin, Wyd. KUL.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)