SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pedeutologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pedeutologii
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-PPDUT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie podstawowych informacji o pedeutologii jako subdyscyplinie pedagogiki. Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki (historia, przedmiot badań, przedstawiciele).

Nauczyciel w miejscu pracy (funkcje, zadania i pełnione role). Nauczyciel – terapeuta (pożądane cechy i zachowania).

Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia.

Kompetencje zawodowe nauczyciela. Kwalifikacje. Profesjonalizm. Warunki efektywności pracy.

Tożsamość zawodowa nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Etyka zawodu nauczyciela. Deontologia. Nauczyciel jako podmiot działań edukacyjnych.

Metody kształcenia

metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50%).

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)

narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:

·         ambiwalencja roli nauczyciela-wychowawcy,

·         błędy, trudności i niepowodzenia w pracy nauczyciela,

·         pożądane efekty współpracy podmiotów edukacji,

·         metody zapobiegania wypaleniu zawodowemu.

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);

Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub mulimedialna)

Ocena uwzględnia:

·         stopień wyczerpania tematu wystąpienia/prezentacji,

·         opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,

·         dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,

·         stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Samoocena – ankieta ewaluacyjna studenta dotycząca jego przygotowania do zawodu.

Literatura podstawowa

1.      Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.

2.      Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.

3.      Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

4.      Lewowicki T. (2007), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom.

5.      Pituła B. (2010), Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.

6.      Speck O. (2005), Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk.

7.      Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.

Literatura uzupełniająca

1.      Ekiert-Oldroyd D. (red.) (2003), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Katowice, Wydawnictwo UŚ.

2.      Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk, GWP.

3.      Madalińska-Michalak J. M. (red.), .

4.      Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, Kraków, „Impuls”.

5.      Kobyłecka E. (red.) (200, O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Poznań, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu.

6.      Perzycka E., (red.) (2006), Nauczyciel jutra, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)