SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia twórczości
Kod przedmiotu 14.4-WP-ARTEP-PT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem wykładu i ćwizeń jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami i zagadnieniami związanymi z psychologią twórczości. Dostarczenie w oparciu o efekty kształcenia wiedzy związanej ze stosowaniem psychologii twórczości w arteterapii.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Istota i rozumienie twórczości; Poziomy i obszary  twórczości. Psychoanalityczne, humanistyczne, behawiorystyczne i poznawcze koncepcje  twórczości. Emocje i motywacje w  procesie twórczym. Wewnętrzne i zewnętrzne bariery w tworzeniu. Osobowość  twórcy. Twórczość a psychopatologia. Myślenie twórcze. Uzdolnienia twórcze na tle innych uzdolnień. - modele twórczości .Postawa twórcza. Proces twórczy. Rozwój twórczy. Wychowanie ku twórczości. Twórczość na przestrzeni życia. Społeczne uwarunkowania twórczości. Twórczość a ekspresja artystyczna. Psychologia twórczości a arteterapia.

Metody kształcenia

Wykłady konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne, pogadanka, praca z książką metody aktywne, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).

Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie projektu lub projektu i kolokwium zaliczeniowego.

Egzamin w formie  opisowej lub  testowej i opisowej.

Literatura podstawowa

Nęcka E. Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003.

Popek S. Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003.

Literatura uzupełniająca

  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia., Kraków, 1987.

  • Nęcka, E., Twórcze rozwiązywanie problemów., Kraków, 1994,

    Pufal-Strózik I. Podmiotowe i społeczne uwarunkowania aktywności twórczej artystów,  Kielce, 2006.   
  • Sołowiej J. Psychologia twórczości. Gdańsk 1997.

  • Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicka Tom II, Gdańsk 2008.

  • Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007

  • Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.

oraz inna literatura zalecana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 15:29)