SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia twórczości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-ARTEP-PT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem wykładu i ćwizeń jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami i zagadnieniami związanymi z psychologią twórczości. Dostarczenie w oparciu o efekty kształcenia wiedzy związanej ze stosowaniem psychologii twórczości w arteterapii.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej.
Istota i rozumienie twórczości; Poziomy i obszary twórczości. Psychoanalityczne, humanistyczne, behawiorystyczne i poznawcze koncepcje twórczości. Emocje i motywacje w procesie twórczym. Wewnętrzne i zewnętrzne bariery w tworzeniu. Osobowość twórcy. Twórczość a psychopatologia. Myślenie twórcze. Uzdolnienia twórcze na tle innych uzdolnień. - modele twórczości .Postawa twórcza. Proces twórczy. Rozwój twórczy. Wychowanie ku twórczości. Twórczość na przestrzeni życia. Społeczne uwarunkowania twórczości. Twórczość a ekspresja artystyczna. Psychologia twórczości a arteterapia.
Wykłady konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne, pogadanka, praca z książką metody aktywne, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie projektu lub projektu i kolokwium zaliczeniowego.
Egzamin w formie opisowej lub testowej i opisowej.
Nęcka E. Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003.
Popek S. Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003.
Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia., Kraków, 1987.
Nęcka, E., Twórcze rozwiązywanie problemów., Kraków, 1994,
Pufal-Strózik I. Podmiotowe i społeczne uwarunkowania aktywności twórczej artystów, Kielce, 2006.Sołowiej J. Psychologia twórczości. Gdańsk 1997.
Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicka Tom II, Gdańsk 2008.
Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007
Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.
oraz inna literatura zalecana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 15:29)