SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy neurologii i psychiatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy neurologii i psychiatrii
Kod przedmiotu 12.2-WP-ARTEP-PNiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Chmielowiec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z epidemiologią, objawami, przebiegiem i diagnozowaniem chorób psychicznych i neurologicznych oraz przygotowanie merytoryczne do prowadzenia, organizowania zajęć arteterapeutycznych w/w jednostkach chorobowych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu biomedycznych podstaw zachowania.

Zakres tematyczny

Lęk, zaburzenia lękowe – diagnoza, objawy, leczenie

Depresja i zaburzeniach depresyjne

Zaburzenia afektywne, nerwicowe zachowania oraz uzależnieniach od środków

psychoaktywnych i uzależnienia behawioralne.

Zaburzenia psychotyczne

Zaburzenia demencyjne, choroba Alzheimera

Problemy neurologiczne (choroby neurodegradacyjne, naczyniowe) padaczka

stwardnienie zanikowe boczne, choroba i zespół Parkinsona (zespół parkinsonowski)

choroba Huntingtona, choroba Creutzfeldta-Jakoba, zespół Guillaina-Barrégo, stwardnienie rozsiane, migrena, klasterowy ból głowy, udar mózgu, zapalenie opon mózgowych

encefalopatia wątrobowa

Metody kształcenia

Praca indywidualna i w grupach, prezentacja, dyskusja problemowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacja ustna wybranego problemu: praca indywidualna

Ocena uwzględnia:

·       wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,

·       opracowanie logicznej struktury wybranego zagadnienia,

·       trafność zaproponowanych działań

·       dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji

·       stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.)

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja problemowa)

narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach i ocenę za prezentację

Literatura podstawowa

1.       Bilikiewicz A., Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J.: (2003) Psychiatria, Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.

2.       Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J.: (2012) Psychiatria, Wrocław, Elsevier Urban&Partner.

3.       Lewis P., R., Timothy A.,red wyd pol. Kwieciński H., Kamińska A.: (2012) Neurologia Merritta 1-3, Wrocław, Elsevier Urban&Partner.

Literatura uzupełniająca

1.       Kozubski W.: (2016) Terapia w chorobach układu nerwowego, PZWL.

2.       Opara J.: (2018) Neurorehabilitacja, Katowice, Elamed.

3.       Malchiodi C.: (2014) Arteterapia, Gdańsk, Harmonia Universali.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)