SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie i modele arteterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie i modele arteterapii
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-TiMA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Wita Szulc, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie :źródeł wiedzy o arteterapiii i kryteriówi oceny ich rzetelności, poznanie historii terapii przez sztukę i współczesnych znaczeń terminu arteterapia, powiązań arteterapii z innymi naukami takimi jak medycyna, nauki o zdrowiu, psychologia, filozofia, estetyka. Uświadomienie różnicy między nauczaniem sztuki i wychowaniem przez sztukę a arteterapią„. Opanowanie wiedzy o głównych nurtach i modelach światowej arteterapii i ich przedstawicielach. Poznanie koncepcji kulturo terapii jako podstawy arteterapii. Zrozumienie potrzeby poznania teorii przed przystąpieniem do działań praktycznych. Krytyczna analiza aktualnej sytuacji w której dynamicznemu rozwojowi oferty arteterapeutycznej dotyczącej zarówno kształcenia w dziedzinie arteterapii jak i niekontrolowanej praktyki nie towarzyszy troska o rozwój badań naukowych nad zasadnością i efektywnością stosowania arteterapii.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o kondycji człowieka na poszczególnych etapach jego rozwoju w kolejnych fazach życia

Zakres tematyczny

Przegląd bibliotecznych i internetowych zasobów wiedzy na temat arteterapii pod kątem Who is who czyli źródła pochodzenia. Informacji i jej wiarygodności. Nazewnictwo, historia, dziedziny, wiodące modele i kierunki współczesnej arteterapii. Arteterapia jako nauka. Teorie konstytuujące arteterapię: teoria potrzeb Maslowa, salutogenezy Antonowskiego, medycyny holistycznej Smuthsa.. Modele badań naukowych. Obszary zastosowań arteterapii, diagnostyka i ewaluacja. Pojęcia zdrowia i jakości życia w koncepcji kulturoterapii jako podstawie arteterapii. Arteterapia wobec problemów współczesnego świata. Edukacja w arteterapii. Standardy jakości kształcenia i praktyki arteterapeutycznej. Rola i działalność ECArTE (Europejskie Konsorcjum Edukacji w Arteterapiach)

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład multimedialny. Metoda sytuacyjna. Dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Testowanie. Ocena uwzględnia:

  • Zgodność z faktami, których dotyczy pytanie,
  • Stopień wyczerpania tematu
  • Znajomość literatury przedmiotu
  • Logikę wypowiedzi pisemnej
  • Poprawność językową

Skala ocen za odpowiedź ustną lub pisemną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Aktywność studenta na zajęciach – zabieranie głosu -wyrażanie własnego stanowiska /opinii , gdy prowadzący o to poprosi, prezentacja samodzielnie wyszukanych materiałów wiążących się z tematem zajęć –aktualnych lub archiwalnych(metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja problemowa)

narzędzie weryfikacji: adekwatnie do danego tematu zajęć

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen: z testu oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa uwzględnia : 40% oceny za aktywności na zajęciach i 60% oceny z testu wiedzy 

Literatura podstawowa

  1. W. Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. „Difin”, Warszawa 2011 219 s. ISBN978-83-7641-411-9
  2. W. Szulc, Arteterapia oparta na wiedzy. Wiedza przydatna organizatorom, nauczycielom i uczestnikom arteterapii. Wyd. PWSZ im. Witelona w Legnicy. Legnica 2014
  3. Współczesna arteterapia. Aspekty teoretyczno – praktyczne. Red. naukowa I. Bugajska – Bigos, A. Steliga Wyd. PWSZ w Nowym Sączu. Nowy Sączj , 2015.   

Literatura uzupełniająca

  1. A. Gilroy, Arteterapia. Badania naukowe i praktyka. AHE Łódź 2006
  2. Arteterapia w nauce i praktyce: teoria, rozwój, możliwości. Pod red. A. Glińskiej – Lachowicz. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2015
  3. W. Szulc, Arteterapia. Historia osobista. Wyd. PWSZ im Witelona w Legnicy. Legnica 2018.
  4. Nowe teksty, opracowania i książki na temat arteterapii polecane przez prowadzącego zajęcia i wyszukiwane przez studentów

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)