SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Formy arteterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Formy arteterapii
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-FOAR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Wita Szulc, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie nazewnictwa, definicji i klasyfikacji arteterapii oraz różnych jej form ze szczególnym uwzględnieniem terapii obejmowanych terminem „terapii kreatywnych”, t.j. arteterapii wizualnej, muzykoterapii, terapii tańcem, dramoterapii i poezjoterapii (biblioterapii). Wyjaśnienie istniejącego związku arteterapii z medycyną, w pierwszym rzędzie z psychiatrią, z psychologią, estetyką, pedagogiką. Zapoznanie ze specyfiką poszczególnych form arteterapii, ukazanie istniejących między nimi różnic i podobieństwa oraz zalet modelu multimodalnego. Przygotowanie do prowadzenia podstawowych form arteterapii, możliwych także do prowadzenia w warunkach szkolnych. Uświadomienie potrzeby pracy nad własnym rozwojem artystycznym w celu nabycia umiejętności prowadzenia dialogu z pacjentem/podopiecznym za pomocą języka sztuki.

Wymagania wstępne

Zainteresowanie sztuką i czynne uprawianie przynajmniej jednej z jej dziedzin. Wiedza pedagogiczna, zwłaszcza z zakresu pedagogiki specjalnej (niepełnosprawność ruchowa, umysłowa, społeczna)

Zakres tematyczny

Nazewnictwo i systematyka form arteterapii. Receptywne i aktywne formy terapii wizualnej, muzykoterapii, terapii tańcem, dramoterapii, biblioterapii. Uczestnik arteterapii = podopieczny, pacjent, klient.. Twórcze pisanie i arteterapia narracyjna.

Arrasoterapia-węzły życia – Arteterapia reminiscencyjna; miejsce domu rodzinnego we wspomnieniach. Psychopatologia ekspresji; Art brut. Arteterapia analityczna. Fotografoterapia. Gabinet arteterapii: urządzenie, funkcjonowanie. Terapeutyczny wpływ kontaktu z naturą: silwo-talasso-pejzażoterapia. Hortiterapia. Hipoterapia. Dogoterapia.Kodeks etyczny i prawa autorskie w arteterapii. Analiza własnej twórczości i aktywności kulturalnej jako forma samooceny arteterapeuty.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny. Praca z książką i komputerem. Dyskusja. Metoda sytuacyjna. Pokaz. Prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywny wynik testu wiedzy

Ocena uwzględnia:

  • Zgodność z faktami, których dotyczy pytanie,
  • Stopień wyczerpania tematu
  • Znajomość literatury przedmiotu
  • Poprawność językową

Skala ocen testowania ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Aktywność studenta na zajęciach

Udział w dyskusji, wykazanie się wiedzą, zaangażowaniem i inwencją. Prezentacja i interpretacja własnego wytworu artystycznego.

 

narzędzie weryfikacji: adekwatnie do danego tematu zajęć

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen: z testu oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa uwzględnia ocenę za aktywność na zajęciach i ocenę z testu (60% wyniku testu i 40% z oceny z aktywności )

Literatura podstawowa

  1. Szulc W., Wiedza o arteterapii dla pedagogów i promotorów zdrowia. Wyd. PWSZ im. Witelona w Legnicy. Legnica 2018
  2. Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji. Wyd. UMCS, s. 151. ISBN 83-227-2421-7 Lublin 2005
  3. Gładyszewska – Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga.: teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę.. „Impuls”, Kraków 2011
  4. Karolak W., Arteterapia . Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce. „Difin” Warszawa 2014.
  5. Arteterapia : od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych / red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska. - Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2011. - S. 251-262.
  6.  Gulińska – Grzeluszka D., Muzykoterapia dzieci agresywnych. Wyd. AHE, Łódx 2009
  7. Szulc W., Twardowski A., Zastosowanie arteterapii w pracy z dzieckiem dyslektycznym./W:/ Wykorzystanie metod nowatorskich i alternatywnych w pedagogice specjalnej. Red. A. Dykcik. Wyd. UAM Poznan 2001.
  8. Bogus A., Arteterapia a zajęcia szkolne. /W:/Arteterapia a twórczość w przestrzeni psychosomatycznej. Pod red. A. Stefańskiej. Wyd. UAM Poznań 13 – 23..
  9. Szulc W., Biblioterapia. Powrót do źródeł. Przegląd Biblioterapeutyczny. 2011, R. 1, nr 1, s. 3 – 17.
  10. Szulc W., Sztuka w służbie medycyny od antyku do postmodernizmu. Akad. Med. w Poznaniu, Poznań 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Arteterapia w działaniu.: propozycje warsztatów i działań arteterapeutycznych. Red. nauk. A. Glińska – Lachowicz. „Difin” Warszawa 2016J. 3. Woźniczka E., Muzykoterapia w aktywizowaniu dzieci nieśmiałych. „Problemy opiekuńczo – Wychowawcze” 2010, nr 5, s. 48 – 50.
  2. Szulc W., Biblioterapia : problem efektywności / W: Arteterapia : od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych / red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska. - Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2011. - S. 251-262. - Bibliogr. - Streszcz. w jęz. pol. - Recenzenci: prof. dr hab. Wiesława Limont
  3. Florczykiewicz J., Działania arteterapeutyczne w resocjalizacji. „Opieka. Wychowanie Terapia” 2010 nr ½, s. 49 – 55.
  4. Arteterapia. Podręcznik. Red. Cathy Malchiodi. Harmonia Universalis .Gdynia 2014
  5. Szulc W., Sztuka I terapia. CDNSSM Warszawa 1993.
  6. Wasilewska A. Mistyfikacje biblioterapii w edukacji. „Przegląd Biblioterapeutyczny”, 2012. R. 2. S. 43 – 52.

 

Nowe, aktualne 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)