SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy rehabilitacji medycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy rehabilitacji medycznej
Kod przedmiotu 12.6-WP-ARTEP-PRM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z celami i zadaniami rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej oraz metodami pracy zakresu rehabilitacji medycznej. Poznanie zaleceń i rekomendacji dot. aktywności fizycznej, zasad prowadzenia treningu zdrowotnego. Udział w warsztatach treningu zdrowotnego.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1.     Cele i zadania rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej.

2.     Kinezyterapia, wpływ ruchu na organizm człowieka

3.     Zasady stosowania fizykoterapii.

4.     Terapia zajęciowa i ergoterapia.

5.     Wprowadzenie do oceny klinicznej - badanie ogólne i czynnościowe.

6.     Postępowanie rehabilitacyjne i terapia ruchem w ważniejszych chorobach z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia.

7.     Rehabilitacja w wieku rozwojowym (rozwój psychoruchowy, typowe choroby wieku dziecięcego)

8.     Rehabilitacja osób starszych. Aktywność fizyczna a długowieczność, zasady stosowania terapii ruchowej u seniorów.

9.     Aktywność fizyczna osób w różnym stanie funkcjonalnym i klinicznym - zalecenia i rekomendacje, zasady prowadzenia treningu zdrowotnego, dobór metod i form; aktywność na receptę.

10.   Ergonomia w pracy w zawodach medycznych – praktyczne wykorzystanie.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w warsztatach ruchowych prowadzonych na sali do zajęć rehabilitacyjnych, uzyskanie pozytywnych ocen z: projekt-scenariusz zajęć/zalecenia dla pacjenta dotyczące profilaktyki chorób wynikających z hipokinezji, kolokwium pisemne z progami punktowymi. Do zaliczenia kolokwium w formie pisemnej na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.  .

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1.      Antoszewska B. Wójcik M. (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015.

2.      Bauer A. Wiecheć A. Śliwiński Z. (red) Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Ostrowiec Świętokrzyski, Markmed Rehabilitacja, 2012.

3.      Bredesen D. E. Wygraj z alzheimerem: pierwszy skuteczny program w profilaktyce i leczeniu zaburzeń funkcji poznawczych. Galaktyka, 2018.

4.      Comerford M. Mottram S. Kinetic Control: ocena i reedukacja niekontrolowanego ruchu. Wyd. pol. (red.) Michał Hadała, Edra Urban & Partner, Wrocław. 2017.

5.      Kuleczka-Raszewska M. Uczę się poprzez ruch: program terapii dla dzieci autystycznych i z niepełnosprawnością sprzężoną. Harmonia Universalis, 2012.

6.      Kwolek A. (red.) Rehabilitacja medyczna. T. 1, Podstawowa wiedza o rehabilitacji, podstawy anatomiczne i fizjologiczne fizjoterapii i rehabilitacji medycznej, ocena kliniczna i funkcjonalna poszczególnych układów, metody terapeutyczne w rehabilitacji. Elsevier Urban & Partner, 2015.

7.     Wójcik M. Antoszewska B. (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi

Grupa do 15 osób, część zajęć w formie warsztatów praktycznych na sali do zajęć rehabilitacyjnych


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)