SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gerontologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gerontologia społeczna
Kod przedmiotu 14.7-WP-ARTEP-GSPOŁ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy z zakresu gerontologii społecznej i jej miejsca w systemie nauk o starzeniu się, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych np. feminizacji starości, starzenia się społeczeństw oraz procesu starzenia się jednostki. Zapoznanie studentów ze światowymi trendami wsparcia i opieki nad seniorami, rozwiązaniami systemowymi w kontekście starzenia się świata

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia oraz podstawowa orientacja w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie

Zakres tematyczny

Wykłady
Charakterystyka dyscypliny - gerontologia społeczna (wybrane teorie), psychologiczne starzenie się człowieka, faza starości w cyklu życia człowieka, kryzysy w fazie starości, feminizacja starości, efekt wdowieństwa, mnoga patologia, wsparcie dla ludzi starszych, instytucje wsparcia społecznego dla seniorów.

 Ćwiczenia
 instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia seniorów; problemy ludzi starszych (strategie radzenia w konkretnej sytuacji problemowej). Człowiek stary w rodzinie, relacje międzypokoleniowe w rodzinach, poczucie jakości życia osób starszych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, dyskusja , prezentacje multimedialne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Aktywność na zajęciach dokumentowana jest na karcie aktywności studenta

 Wykład – warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu- minimum 60 % uzyskanych punktów w teście zaliczeniowym

Literatura podstawowa

1.Psychologia rozwoju człowieka T II , pod red. Hawras-Napierała B, Trempała J, Warszawa 2001

2.Hurner S.J, Helms D.B. Rozwój człowieka 1999

3.Szatur-Jaworska B, Błędowski D, Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii  społecznej, Warszawa 2006,

4.Gerontologia dla pracowników socjalnych, pod red. K. Wiśniewskiej-Roszkowskiej, Warszawa 1982

5.J. Rembowski, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, warszawa-Poznań, 1984

6.A.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn, 2005

Literatura uzupełniająca

  1. Niewiedział. D. Ageing woman. Attractivity and issue of widowhood. W: Bury, P.; Dziemianko, Z. (red). Wiele twarzy kobiety- “ona” nie tylko w tekstach medycznych. Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy "MAIUSCULA", (2011) s. 207-232
  2. Niewiedział. D. Starzejąca się kobieta- wdowa. Wybrane problemy. (2015) W: Porozmawiajmy o starości… red. B. Antoszewska, U. Bartnikowska, K. Ćwirynkało, Wydawnictwo Uniwersytety Warmińsko- Mazurskiego, Olsztyn, s.61-87

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)