SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat głosowy z elementami autoprezentacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat głosowy z elementami autoprezentacji
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-WGEA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zasadami i metodami pracy z głosem jako jednym z narzędzi wykorzystywanych w działaniach arteterapeutycznych. Przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności z zakresu technik prowadzenia warsztatu głosowego i praktycznego poznawania terapeutycznych i ekspresyjnych możliwości działania głosu oraz technik autoprezentacyjnych. Wyposażenie studentów w kompetencje w zakresie przygotowywania i realizowania autoprezentacyjnych, publicznych wystąpień, prowadzenia debat i dyskusji oraz prowadzenia warsztatów głosowych.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotu: Emisja głosu

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: żywe słowo i praca z głosem jako jedno z narzędzi w działaniach arteterapeutycznych. Zajęcia warsztatowe: ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, oddechowe, emisyjne. Ćwiczenia głosowe jako narzędzie komunikacji, jako środek ekspresji, jako element terapii; głos jako narzędzie poznawania i prezentowania siebie. Terapeutyczne działanie głosu i świadome korzystanie z głosu - praca z dźwiękiem, oddechem, intonacją i modulacją, uruchamianie ekspresji, improwizacje głosowe, prezentacje sceniczne. Techniki autoprezentacyjne w komunikacji międzyludzkiej. Przeszkody w procesie komunikowania, bariery komunikacji, psychologiczne i społeczne aspekty procesu komunikowania. Wystąpienia publiczne jako zachowania autoprezentacyjne i jako możliwy obszar działań arteterapeutycznych. Prezentacje autorskich wystąpień studentów.

Metody kształcenia

Ćwiczenia warsztatowe, praca indywidualna i w grupach, metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, metody ekspresyjne, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych w ramach aktywności na zajęciach (oceny i opinie z wykonanych ćwiczeń/zadań warsztatowych odnotowywane są w Indywidualnej karcie aktywności studenta) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia, ocenianego według podanych wcześniej studentom kryteriów.  

Skala ocen za aktywność na zajęciach i ocen za końcową prezentację: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych w ramach aktywności na zajęciach (Indywidualna karta aktywności studenta) oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia.

Literatura podstawowa

  1. Mckay M., Davis M., Faning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2001.
  2. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.
  3. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.
  4. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)