SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy malarstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy malarstwa
Kod przedmiotu 03.1-WP-ARTEP-PMAL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- poznanie różnorodnych technik malarskich i zastosowanie ich we wspólnych i indywidualnych działaniach twórczych. Przedmiot ma za zadanie odkodować wszelkie ograniczenia i uruchomić ponownie własne zdolności by pozwolić sobie na działanie z poziomu intuicji;

- czynny udział w procesie malarskim zmierzający do tego, by znajdować niekonwencjonalne i nowatorskie rozwiązania, zachowując własną indywidualność i niepowtarzalność;

- tworzenie obrazu skorelowanego z każdym innym procesem tworzenia;

- poszukiwanie analogi w krótkotrwałych i długotrwałych aktywnościach w naszym życiu;

- uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji;

- wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną w zakresie technik, narzędzi i materiałów malarskich.

Wymagania wstępne

Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje zapoznanie się studenta z technikami malarskimi: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, kolaż. Punktem wyjścia jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej.

Na zakres tematyczny składa się:

- obraz na płótnie, tradycyjne przedstawienie malarskie w oparciu o budowanie obrazu na płaszczyźnie, kompozycja statyczna lub dynamiczna, dominanta, równowaga itp.;

- obraz na kartonie, ścianie, działanie zespołowe, wspólne malowanie obrazu jako wspólna wypowiedź na ten sam temat;

- kolaż jako forma kreacji artystycznej, sumowanie rożnych spostrzeżeń i punktów widzenia w jeden artefakt;

- praca z mandalą, jako narzędziem, które sprawia, że procesy hamowania zaczynają dominować nad procesami pobudzania;

- malarstwo intuicyjne jako narzędzie do uwalniania emocji, wzmacniające przekonanie, iż można bez poczucia winy i lęku przyznać się do przeżywania buntu, cierpienia i wielu innych negatywnych emocji;

- kolor jako forma ekspresji w celu uzewnętrznienia nagromadzonych przeżyć.

Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na umiejętność projektowania warsztatu malarsko - terapeutycznego w celu szeroko rozumianej aktywizacji uczestników oraz uczestniczenia w nim.

Metody kształcenia

Metody kształcenia przebiegać będą dwutorowo. Z jednej strony, ćwiczenia obejmować będą tematy podstawowe dla malarstwa, takie jak studium przedmiotu i światła, temperatura barw, gamy barwne, akcenty kolorystyczne, budowa obrazu malarskiego przy wykorzystaniu technik malarskich takich jak: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, kolaż, graffiti. Z drugiej strony, praca opierać się będzie na działaniach warsztatowych w zróżnicowanych przestrzeniach i środowiskach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w poszczególnych kryteriach:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach – 25%

- realizacja wszystkich podanych tematów– 25%

- kreatywne podejście do zajęć - 35%

- frekwencja - 15%

Literatura podstawowa

  1. Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997;

  2. John Dewey, Sztuka jako doświadczenie, przeł. Andrzej Potocki, Wydawnictwo PAN, Warszawa 1975;

  3. Wiesław Karolak, Olga Handford, Mandala w Arteterapii, Wydawnictwo WSHE, Łódź;

  4. Wiesław Karolak, Arteterapia. Przygoda i porządek, Warszawa: Difin, 2013;

  5. Ewelina Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Wydanie I, Kraków 2013,

  6. Koryna Opala-Wnuk, Sztuka, która pomaga dzieciom: techniki arteterapii – mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny, Łodź: JK – Feeria Wydawnictwo, 2012;

  7. Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki / pod red. Anny Marty Żukowskiej. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010

 

Literatura uzupełniająca

  1. Małgorzata Olczak, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009;

  2. M. Stańko-Kaczmarek, Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa: Difin, 2013,

  3. W. Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2011; Arteterapia w medycynie i edukacji (red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska); Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)