SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia i obrazy cyfrowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia i obrazy cyfrowe
Kod przedmiotu 03.4-WP-ARTEP-FiOC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie wybranych zagadnień z obszarów fotografii analogowej i cyfrowej celem nabycia przez studentów podstawowych umiejętności warsztatowych z zakresów: techniki i technologii fotograficznego medium. Wybór zagadnień uwarunkowany możliwościami realizacyjnymi grup arteterapeutycznych. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w świadomym i twórczym posługiwaniu się narzędziami fotograficznej kreacji przestrzeni /obrazu.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Proponowane przykładowe tematy /zagadnienia:

  1. Ciemnia optycznadokonaj analizy rzeczywistości otaczającej poprzez własnoręcznie zbudowaną ciemnię optyczną. Uczestnicy warsztatu będą mieć możliwość zapoznania się z podstawową zasadą kreacji przestrzeni i powstawania obrazu wewnątrz aparatu fotograficznego w odniesieniu do zjawiska camera obscura. Istnieją co najmniej dwa sposoby na przeprowadzenie warsztatu w oparciu o zjawisko ciemni optycznej: - adaptacja wybranego pomieszczenia wewnątrz budynku - obserwacja zniekształconej przestrzeni w skali 1:1 dla człowieka (światłoszczelna sala, czarny karton lub folia, folia aluminiowa); - budowa aparatu fotograficznego w skali wybranego pudełka – obserwacja zniekształconej przestrzeni na matówce (światłoszczelne kartonowe pudełko, czarny karton, folia aluminiowa, kalka techniczna, czarne płótno)
  2. Fotografia bezkamerowawykorzystaj reakcję na światło materiałów światłoczułych. Uczestnicy warsztatu posłużą się papierem fotograficznym i odczynnikami fotograficznymi (wywoływacz, utrwalacz) lub organicznymi (tłuszcz, soki owocowe, kawa, herbata) do stworzenia fotogramów na zadany temat. Zwrócenie uwagi na techniki specjalne w fotografii analogowej, dla których punkt wyjścia stanowi luksografia.

  3. Fotografia bezkamerowa – przejrzystość – w realizacji tematu wykorzystaj urządzenie skanujące. Uczestnicy warsztatu dokonają przełożenia zapisu analogowego w zapis cyfrowy z wykorzystaniem przedmiotów przestrzennych, transparentnych. Obrazy cyfrowe – omówienie, komentarz.

Metody kształcenia

Prezentacje wizualne wprowadzające zakres tematyczny, przykładowe realizacje, komentarz, dyskusja.

Praktyczne działania fotograficzne w laboratoriach Pracowni Fotografii lub plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Realizacja tematów:

  • opracowana prezentacja wizualna na zadany temat, do przedstawienia w grupie,
  • opracowany co najmniej jeden warsztat, realizowany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości techniki i technologii fotografii;

Aktywność na zajęciach:

  • praca w grupach w laboratoriach Pracowni Fotografii; świadome i kreatywne posłużenie się różnymi sposobami fotograficznej wypowiedzi artystycznej, twórczo realizującymi projekt na zadany temat;

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizacji wszystkich projektów /tematów oraz aktywność na zajęciach.

Skala ocen: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Literatura podstawowa

  1. Barthes Roland, „Światło obrazu”, Wyd. Aletheia, Warszawa, 2011
  2. Dederko Witold, „Przedmiot rzeczywisty i jego obraz”, Polskie Wydawnictwo Fotograficzne, Warszawa, 2008
  3. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, folia academiae, Katowice, 2004
  4. Michałowska Marianna, „Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii", wyd. II, Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017 LINK
  5. Twórczość Abelardo Morell, strona internetowa autorska LINK

Literatura uzupełniająca

  1. Berger John, „O patrzeniu”, Fundacja Aletheia, Warszawa 2009
  2. Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań, 2000
  3. Segal Hanna, „Marzenie senne. Fantazja i sztuka”, Universitas, Kraków, 2003
  4. Sobota Adam, „Szlachetność techniki”, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2001 LINK

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)