SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty twórcze I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty twórcze I
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-WTRC1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest umiejętne wykorzystania poznanych technik oraz zagadnień związanych ze sztuką wizualną do celów terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość wybranych technik plastycznych i podstawowych zagadnień związanych ze sztuką wizualną. Ponadto wymogiem uczestniczenia w zajęciach jest twórcze podejście do rozwiązywania problemów a także postawa nacechowana otwartością i zaangażowaniem w trakcie pracy zespołowej.

Zakres tematyczny

Wykaz zagadnień:

  1. Omówienie programu oraz literatury przedmiotu. Prezentacja wybranych przykładów działań arteterapeutycznych z obszaru sztuk wizualnych.

  2. Barwy a emocje. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  3. Od kreski poprzez linię do plamy. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  4. Autoportret inaczej czyli kilka słów o sztuce abstrakcyjnej. Prezentacja multimedialna oraz warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  5. Między jawą a snem – surrealistyczny kolaż. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  6. Moje miejsce, moja przestrzeń – land art. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  7. Od idei do formy – pomysły i realizacja prac studentów tworzonych jako forma autoteterapii. Konsultacje z wykładowcą.

  8. Mail art oraz net art jako forma komunikacji poprzez sztukę. Warsztat autorski prowadzone przez wykładowcę.

  9. Ewaluacja zajęć

Metody kształcenia

Dyskusja

Burza mózgów

Prezentacja multimedialna

Ćwiczenia praktyczne

Projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo na zajęciach:

  • student jest przygotowany do bieżących zajęć: opracowuje zadany temat, czyta i analizuje proponowaną literaturę z zakresu sztuki a w szczególności arteterapii, wyszukuje samodzielnie w źródłach internetowych powiązanych z tematyką zajęć informacji, przygotowuje i przynosi odpowiednio dobrane do tematu materiały plastyczne w wielu przypadkach wskazane przez prowadzącego;

  • student aktywnie uczestniczy w zajęciach: wykonuje prace plastyczne, współpracuje z grupą, wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć, dokonuje własnych osądów i interpretacji – wyciąga wnioski w trakcie pracy zespołowej, potrafi odnieść się do przykładów z historii sztuki dawnej i współczesnej a także działalności edukacyjnej innych osób, potrafi omówić zrealizowane prace plastyczne;

  • student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje;

Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Przygotowanie i prezentacja projektu:

  • student indywidualnie bądź w mniejszych grupach pracuje nad tematem zaproponowanym przez wykładowcę: w trakcie konsultacji przedstawia własne pomysły, szuka przełożenia ich na warsztaty o charakterze arteterapeutycznym, dobiera odpowiednie metody , techniki i materiały plastyczne, układa autorski scenariusz zajęć;

  • student prezentuje przed grupą własny projekt: omawia cele i metody działania, przyjmuje opinie innych osób, potrafi wyciągnąć wnioski oraz zmodyfikować własny scenariusz.

Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

  1. Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.

  2. Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa

  3. Wiesław Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.

  4. Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.

  5. Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

  6. Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. http://arteterapia.pl/

  2. https://arttherapy.org/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 12:02)